Autostrada A6 w Polsce
Autostrada A6 to polska droga o długości 29,2 km, która łączy Szczecin z granicą niemiecką w Kołbaskowie. Stanowi część europejskiego szlaku E28 oraz wschodnią część niemieckiej autostrady A11. Do 14 sierpnia 2009 roku była jedyną autostradą w Polsce połączoną z europejską siecią autostrad. Obecnie jest częścią drogi krajowej nr 6.
Przebieg i charakterystyka
Autostrada A6 biegnie przez obszary Parku Krajobrazowego „Dolina Dolnej Odry” oraz „Puszcza Bukowa”. Posiada profil dwujezdniowy i czteropasowy, z wyjątkiem 1-kilometrowego fragmentu, gdzie wprowadzono trzeci pas ruchu dla poprawy płynności na podjeździe pod Wał Stobniański.
Historia
Do 1945 roku
Odcinek A6 został zbudowany przez Niemców jako część Reichsautobahn 4a. Budowę rozpoczęto w 1934 roku, a w 1936 roku otwarto odcinek z Berlina do Szczecina. W 1945 roku zniszczenia wojenne wstrzymały ruch.
Po II wojnie światowej
Po wojnie mosty nad Odrą zostały odbudowane, a autostrada stała się częścią tras europejskich. W latach 90. XX wieku rozpoczęto renowację A6, która trwała do 2001 roku.
Modernizacje w XXI wieku
W XXI wieku autostrada przeszła szereg modernizacji, w tym budowę nowych węzłów i remont odcinków. Kluczowe inwestycje obejmowały:
- Węzeł Szczecin Klucz oddany do użytku w 2010 roku.
- Węzeł Szczecin Dąbie otwarty w 2014 roku.
- Węzeł Szczecin Kijewo zmodernizowany w 2022 roku.
Problemy z wykonawcami
W 2019 roku firma Energopol Szczecin S.A. ogłosiła upadłość, co opóźniło zakończenie wielu projektów. Nowych wykonawców wyłoniono w przetargach, a prace na modernizowanych odcinkach kontynuowano.
Inne informacje
Na węźle Szczecin Zachód znajduje się stacja paliw z 1937 roku, która jest wciąż czynna. W 2019 roku na odcinku pomiędzy węzłami Szczecin Kijewo a Szczecin Dąbie miała miejsce tragiczna kolizja, w której zginęło sześć osób.