Autostrada A6 – Autostrada Słońca
Autostrada A6, znana również jako Autostrada Słońca, to kluczowa arteria komunikacyjna we Francji, o długości 456 km. Została wybudowana w latach 1960–1971, a jej trasa przebiega przez europejskie szlaki E15, E21 oraz E60.
Informacje ogólne
Autostrada A6 łączy Paryż z Dijonem i Lyonem, zapewniając połączenia z południową Francją oraz Szwajcarią i Włochami. Na trasie znajdują się odcinki z trzema, czterema, a nawet pięcioma pasami ruchu. Odcinek płatny ma długość 400 km, a jego operatorem jest Autoroutes Paris-Rhin-Rhône (APRR). Punkty poboru opłat znajdują się na wjazdach i zjazdach oraz na obu końcach płatnego odcinka, w Fleury-en-Bière i Villefranche-sur-Saône-Limas.
Przebieg trasy
Autostrada A6 zaczyna się na obwodnicy Paryża w węzłach Porte d’Orléans (A6a) i Porte d’Italie (A6b) i prowadzi przez południowe przedmieścia stolicy. Do 2020 roku kończyła się w centrum Lyonu, gdzie przechodziła w A7, łączącą Lyon z Marsylią. Obecnie kończy się na węźle nr 33, a dalszy odcinek został przeklasyfikowany na drogi metropolitalne.
Odcinki A6a i A6b
- A6a: Zachodnia łącznica między Bulwarem Peryferyjnym a A6, rozpoczynająca się na węźle Porte d’Orléans.
- A6b: Wschodnia łącznica, rozpoczynająca się na węźle Porte d’Italie, przeprowadza przez tunele i kończy się w węźle z A6a.
Historia
Budowa autostrady A6 rozpoczęła się w 1960 roku, a poszczególne odcinki oddawano do użytku w latach:
- Paryż – Le Coudray-Montceaux (34 km): 1960
- Auxerre-Sud – Nitry (25 km): 1963
- Avallon – Anse przez Beaune (224 km): 1968
- Otwarcie tunelu de Fourvière i zakończenie odcinka Paryż – Lyon: 8 września 1971
Dodatkowe informacje
A6, wraz z A1 i A7, tworzy jedną z najbardziej obciążonych osi transportowych w kraju, łącząc Lille, Paryż, Lyon i Marsylię. W okresie letnim często występują na niej korki, gdy Francuzi podróżują na Lazurowe Wybrzeże.