Autostrada A4
Autostrada A4 to najdłuższa autostrada w Polsce, o długości 667 km, prowadząca z Jędrzychowic (PL-D) do Korczowej (PL-UA). Stanowi część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego oraz drogi międzynarodowej E40.
Przebieg i węzły
Autostrada A4 przebiega przez kluczowe miasta, w tym:
- Zgorzelec
- Bolesławiec
- Legnica
- Wrocław
- Opole
- Gliwice
- Katowice
- Kraków
- Tarnów
- Dębicę
- Rzeszów
- Jarosław
W okolicy Bolesławca, A4 łączy się z autostradą A18, a na węźle Katowice Murckowska z drogą krajową nr 86.
Historia budowy
Budowa autostrady rozpoczęła się w okresie III Rzeszy, z fragmentami oddanymi do użytku w latach 30. XX wieku. Odcinki były modernizowane i rozbudowywane przez dekady, z kluczowymi etapami w latach 90. i 2000., kiedy to zrealizowano wiele nowych odcinków.
Odcinki autostrady
W ciągu całej długości A4, wiele odcinków zostało oddanych do użytku w różnych latach, w tym:
- Jędrzychowice – Zgorzelec: 1996
- Kraków – Targowisko: 2009
- Brzesko – Tarnów: 2012
- Dębica Wschód – Rzeszów Zachód: 2013
- Rzeszów Zachód – Rzeszów Północ: 2013
- Jarosław – Przemyśl: 2013
- Przemyśl – Korczowa: 2013
Finansowanie i opłaty
Od 1 lipca 2023 roku przejazd autostradą A4 między Wrocławiem a Gliwicami jest bezpłatny dla pojazdów o masie poniżej 3,5 tony. Dla ciężarówek i autokarów obowiązują opłaty w systemie e-TOLL.
Plany rozwoju
Planowane są dalsze modernizacje, w tym budowa nowych węzłów, poszerzenie do trzech pasów ruchu oraz poprawa infrastruktury dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rozpoczęcie prac przewidziano na lata 2028–2030.
Autostrada A4, ze swoją historią i rozwojem, odgrywa kluczową rolę w polskim systemie transportowym, łącząc południowe regiony kraju z granicą ukraińską.