Autostrada A4 w Niemczech
Autostrada A4 jest jedną z najdłuższych autostrad federalnych w Niemczech, rozciągającą się na osi wschód-zachód. Łączy granicę holendersko-niemiecką w Akwizgranie z granicą niemiecko-polską w Jędrzychowicach koło Zgorzelca, gdzie łączy się z polską autostradą A4. Stanowi część międzynarodowej trasy E40, która łączy Ostendę z Kijowem.
Autostrada składa się z dwóch głównych odcinków:
- Odcinek zachodni: Akwizgran – Kreuztal (156 km)
- Odcinek wschodni: Kirchheim – Ludwigsdorf (429 km)
Oba odcinki połączone są przez autostrady A5 i A45, co wydłuża trasę o około 170 km. Istnieją plany na przyszłość dotyczące połączenia obu odcinków, jednak ich realizacja jest niepewna.
Historia
Budowę autostrady rozpoczęto w latach 30. XX wieku. W czasie II wojny światowej prace zostały wstrzymane, a do 1943 roku zbudowano większą część odcinka wschodniego, który docierał do Budziszyna. Planowano, by autostrada łączyła się z trasą Berlin – Wrocław (obecnie A18), jednak po podziale Niemiec w 1945 roku nowa granica przecięła A4, co spowodowało zamknięcie odcinka przygranicznego.
Odcinek ten został otwarty po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku, a wschodni fragment autostrady przetrwał do lat 90. bez większych modernizacji. W latach 1973-1977 zbudowano most nad Sprewą, który otworzył odcinek między węzłami Bautzen West i Bautzen Ost.
W Niemczech Zachodnich autostrada A4 była częścią tras europejskich E39 i E5, łącząc Akwizgran z Kolonią.
Podsumowanie
Autostrada A4 odgrywa istotną rolę w sieci komunikacyjnej Niemiec, łącząc kluczowe regiony oraz będąc częścią ważnych międzynarodowych tras transportowych.