Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Atmosferyczny silnik parowy

Atmosferyczny silnik parowy

Atmosferyczny silnik parowy, znany również jako silnik parowy Newcomena, był pierwszym praktycznie stosowanym silnikiem parowym. Używany od XVIII wieku do połowy XIX wieku w Anglii i Europie, służył głównie do napędu pomp odwadniających kopalnie oraz dmuchaw zasilających piece hutnicze.

Reklama

Zasada działania

Silnik działa na zasadzie podgrzewania wody w kotle, co prowadzi do wytworzenia pary wodnej pod niskim ciśnieniem. Po otwarciu zaworu nad kotłem, tłok unosi się pod wpływem przeciwwagi, a cylinder wypełnia się parą. Po osiągnięciu najwyższego położenia, zawór jest zamykany, a do cylindra wprowadzana jest woda, co powoduje kondensację pary i wytworzenie podciśnienia. Ciśnienie atmosferyczne przesuwa tłok w dół, a cykl zaczyna się od nowa.

W pierwszych maszynach tłoki uszczelniano włóknami konopnymi nasyconymi łojem. Silniki te mogły wykonywać od 12 do 15 cykli roboczych na minutę. Do opalania kotłów używano głównie węgla kamiennego, a przy stabilnej pracy silnika o średnicy cylindra 32 cali zużywano około 1,6-1,8 tony węgla na dobę.

Reklama

Historia i rozwój

  • 1711 – Zainstalowanie pierwszego silnika parowego Newcomena w kopalni węgla w Wolverhampton.
  • 1712 – Instalacja pierwszego silnika z mechanicznym sterowaniem zaworami w Staffordshire.
  • 1722 – Uruchomienie pierwszej maszyny systemu Newcomena w Europie (Słowacja) przez Izaaka Pottera.
  • 1729 – Śmierć Thomasa Newcomena; w Europie zainstalowano ponad 100 silników parowych.
  • 1763 – James Watt wprowadza ulepszenia zwiększające wydajność.
  • 1788 – Uruchomienie pierwszego silnika parowego systemu Newcomena w Tarnowskich Górach.
  • 1934 – Wyłączenie ostatniego działającego silnika Newcomena w Barnsley.

Podsumowanie

Atmosferyczny silnik parowy był pionierskim urządzeniem, które odegrało kluczową rolę w rozwoju technologii parowej, wpływając na przemysł górniczy oraz hutniczy. Jego innowacyjna konstrukcja i zasada działania stanowiły fundament dla przyszłych maszyn parowych.

Reklama

Linki zewnętrzne

Reklama