Astigmatic – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Astigmatic
Astigmatic to polski festiwal muzyki elektronicznej typu open-air, który odbywał się w latach 2003–2006. Festiwal miał swoje edycje w różnych lokalizacjach, zaczynając od Płocka, przez Gdynię, aż po Warszawę.
Historia
Pomysłodawcami festiwalu byli Artur Koryciński, Jan Miklaszewski i Michał Śledziewski. Pierwsze prace nad projektem rozpoczęły się w 2001 roku, jednak z powodu wydarzeń z 11 września, amerykański sponsor wycofał swoje wsparcie. Ostatecznie festiwal zyskał nazwę jako hołd dla Krzysztofa Komedy. W 2002 roku powstała Fundacja Kultury „Epicentrum”, która miała wspierać organizację festiwalu.
Pierwsza edycja (2003)
Pierwsza edycja festiwalu miała miejsce w Płocku w sierpniu 2003 roku. Promocja wydarzenia odbywała się przez różne media, w tym MTV Polska i Onet. Organizatorzy spodziewali się około 7000 uczestników. Główna scena była usytuowana na plaży, a dodatkowe wydarzenia miały miejsce w pobliskim liceum.
- Data: 1-3 sierpnia 2003
- Oczekiwana liczba uczestników: 7000
- Występy: 17 występów pierwszego dnia, 25 drugiego dnia
- Budżet: około 1 miliona złotych
Festiwal zakończył się 4 sierpnia, a liczba odwiedzających wyniosła około 20 tysięcy osób. Uczestnicy mogli wymieniać wypełnione ankiety na opaski wstępu.
Druga edycja (2004)
W 2004 roku festiwal odbył się ponownie w Płocku, tym razem z bezpłatnym wstępem dla uczestników, którzy musieli wypełnić ankiety. Oczekiwano ponad 20 tysięcy uczestników. Główna scena była umieszczona na barkach na wodzie, a dodatkowe występy miały miejsce pod namiotem na plaży.
- Data: 6-8 sierpnia 2004
- Wstęp: bezpłatny z wypełnioną ankietą
- Występy: podzielone na bloki czasowe, w tym „After Party”
Festiwal kontynuował rozwijanie projektu audiowizualnego, organizując pokazy filmowe i animacje. Współpraca z fundacją Moma Film umożliwiła prezentację różnorodnych dzieł artystycznych.
Podsumowanie
Festiwal Astigmatic stał się ważnym wydarzeniem w polskiej kulturze muzycznej, łącząc muzykę elektroniczną z sztuką audiowizualną, przyciągając dużą liczbę miłośników muzyki. Choć festiwal zakończył się w 2006 roku, jego wpływ na scenę muzyki elektronicznej w Polsce pozostaje znaczący.