„`html
ASEA E150
ASEA E150, znana również jako E03 i EP03, to seria lokomotyw elektrycznych zakupionych przez Polskie Koleje Państwowe w 1951 roku. Zakupiono osiem egzemplarzy, które pierwotnie oznaczono numerami E151 do E158, a następnie zmieniono na E03 (E03-01 do E03-08) i ostatecznie na EP03 w 1959 roku.
Historia
W wyniku II wojny światowej elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego została znacznie ograniczona. Po wojnie, w celu zwiększenia dostępnych lokomotyw, Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o zakupie nowych pojazdów. Rozmowy z szwedzkim producentem ASEA rozpoczęły się w 1946 roku, co doprowadziło do zamówienia ośmiu lokomotyw do prowadzenia lekkich pociągów pasażerskich i towarowych.
Konstrukcja
Lokomotywy charakteryzują się całkowicie spawanym pudłem oraz ostoją nieprzenoszącą obciążeń wzdłużnych. Czołownice wózków są wyposażone w urządzenia cięgłowo-zderzne, a rozstaw osi wynosi 3150 mm.
Wózki mają blachownicową konstrukcję, a zestawy kołowe są ułożyskowane w łożyskach tocznych. Lokomotywy wyposażono w kabiny wyłożone drewnem oraz nastawniki jazdy z napędem korbowym lub dźwigniowym. Silniki trakcyjne mają dwa stopnie osłabienia pola wzbudzenia oraz rozruch oporowy.
Dane techniczne
- Typ: Lokomotywa elektryczna
- Producent: ASEA
- Wymiary: Długość 14 170 mm, szerokość 3050 mm
- Masa służbowa: 81,2 t
- Układ osi: Bo’Bo’
- Moc ciągła: 1620 kW
- Moc godzinowa: 1800 kW
- Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
- Średnica kół: 1220 mm
- Nacisk osi: 20,3 t
- System hamulca: Westinghouse
Jedna z lokomotyw, EP03-08, została zachowana jako eksponat zabytkowy w parowozowni w Skierniewicach.
„`