Dzisiaj jest 11 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Artefakt (informatyka)

Chcę dodać własny artykuł

Artefakt w kontekście przetwarzania mediów

Artefakt to wada powstająca podczas przetwarzania grafiki i dźwięku, będąca efektem ubocznym zastosowanych algorytmów. Może występować w wyniku kompresji danych, co prowadzi do utraty jakości obrazu lub dźwięku. W tworzeniu oprogramowania artefakt to plik lub zbiór plików generowanych podczas kompilacji, budowania lub wdrażania programów. Służą one do późniejszego wykorzystania, np. w produkcji aplikacji.

Artefakty w grafice komputerowej i audio

Artefakty mogą powstawać z różnych przyczyn, takich jak:

  • Stratna kompresja danych: Algorytmy takie jak JPEG czy MP3 mogą prowadzić do zauważalnych wad w obrazie lub dźwięku, zwłaszcza przy wysokim stopniu kompresji.
  • Mała częstotliwość próbkowania: Niewystarczające próbkowanie, np. w raytracingu, może skutkować problemami w efektach wolumetrycznych.
  • Przetaktowanie sprzętu: Zbyt wysokie taktowanie pamięci karty graficznej może prowadzić do błędów wizualnych, takich jak kolorowe linie czy zniekształcenia obiektów.

Artefakty w danych wideo

W przypadku stratnej kompresji wideo (np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4) mogą występować różne artefakty, takie jak:

  • MOSQUITO: „Mrowienie” wokół krawędzi obiektów.
  • BLOCK: Szumy blokowe, widoczne jako wiązki pikseli.
  • PIXELATION: Wrażenie „śniegu” w jednolitym obrazie.
  • JAGGIES: Ząbkowanie krawędzi wzdłuż zakrzywionych linii.

Urządzenia audiowizualne, takie jak amplitunery czy telewizory, często zawierają systemy niwelujące te artefakty.

Artefakty w danych audio

Stratna kompresja audio, oparta na modelu psychoakustycznym, może prowadzić do różnych problemów, takich jak:

  • Dzwonienie
  • Przed-echa
  • Artefakty Birdie
  • Grzechotanie
  • Metaliczny dźwięk
  • Pogłos
  • Ziarnistość dźwięku

Wszystkie te efekty są wynikiem nieprecyzyjnego modelowania percepcji słuchu lub zbyt silnej kompresji.