Artefakt w kontekście przetwarzania mediów
Artefakt to wada powstająca podczas przetwarzania grafiki i dźwięku, będąca efektem ubocznym zastosowanych algorytmów. Może występować w wyniku kompresji danych, co prowadzi do utraty jakości obrazu lub dźwięku. W tworzeniu oprogramowania artefakt to plik lub zbiór plików generowanych podczas kompilacji, budowania lub wdrażania programów. Służą one do późniejszego wykorzystania, np. w produkcji aplikacji.
Artefakty w grafice komputerowej i audio
Artefakty mogą powstawać z różnych przyczyn, takich jak:
- Stratna kompresja danych: Algorytmy takie jak JPEG czy MP3 mogą prowadzić do zauważalnych wad w obrazie lub dźwięku, zwłaszcza przy wysokim stopniu kompresji.
- Mała częstotliwość próbkowania: Niewystarczające próbkowanie, np. w raytracingu, może skutkować problemami w efektach wolumetrycznych.
- Przetaktowanie sprzętu: Zbyt wysokie taktowanie pamięci karty graficznej może prowadzić do błędów wizualnych, takich jak kolorowe linie czy zniekształcenia obiektów.
Artefakty w danych wideo
W przypadku stratnej kompresji wideo (np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4) mogą występować różne artefakty, takie jak:
- MOSQUITO: „Mrowienie” wokół krawędzi obiektów.
- BLOCK: Szumy blokowe, widoczne jako wiązki pikseli.
- PIXELATION: Wrażenie „śniegu” w jednolitym obrazie.
- JAGGIES: Ząbkowanie krawędzi wzdłuż zakrzywionych linii.
Urządzenia audiowizualne, takie jak amplitunery czy telewizory, często zawierają systemy niwelujące te artefakty.
Artefakty w danych audio
Stratna kompresja audio, oparta na modelu psychoakustycznym, może prowadzić do różnych problemów, takich jak:
- Dzwonienie
- Przed-echa
- Artefakty Birdie
- Grzechotanie
- Metaliczny dźwięk
- Pogłos
- Ziarnistość dźwięku
Wszystkie te efekty są wynikiem nieprecyzyjnego modelowania percepcji słuchu lub zbyt silnej kompresji.