„`html
Sir Arnold Edward Trevor Bax
Sir Arnold Edward Trevor Bax (8 listopada 1883 – 3 października 1953) był angielskim kompozytorem, znanym z twórczości w stylu postromantycznym. Urodził się w Streatham, Londyn, a swoje muzyczne kształcenie rozpoczął w Hampstead Conservatory oraz kontynuował w Royal College of Music, gdzie zdobył pierwsze wyróżnienia.
Życiorys
Bax studiował w Royal College of Music w latach 1900–1905, a jego nauczycielami byli Frederick Corder i Tobias Matthay. W 1904 roku zdobył nagrodę Charles Lucas Prize za utwór orkiestrowy „Variations”, a w 1905 roku złoty medal w konkursie fortepianowym. W wyniku swoich podróży do Niemiec i Rosji oraz długotrwałego pobytu w Irlandii, Bax nawiązał kontakty z twórcami Odrodzenia Celtyckiego, co miało wpływ na jego twórczość, w tym utwory inspirowane folklorem celtyckim, takie jak „In the Faery Hills” czy „The Garden of Fand”.
W 1937 roku otrzymał tytuł szlachecki, a od 1942 roku pełnił funkcję Master of the King’s Music. W 1943 roku opublikował autobiografię „Farewell, my Youth”.
Twórczość
Bax był autorem ponad 250 dzieł, które łączyły elementy romantyzmu. Chociaż za życia zyskał uznanie, jego twórczość z czasem popadła w zapomnienie.
Wybrane kompozycje
- Balety: „Between Dusk and Dawn” (1917)
- Utwory orkiestrowe:
- I Symfonia Es-dur (1921–1922)
- II Symfonia e-moll/C-dur (1924–1925)
- III Symfonia C-dur (1929)
- IV Symfonia Es-dur (1930–1931)
- V Symfonia e-moll (1931–1932)
- VI Symfonia As-dur (1939)
- Utwory wokalno-instrumentalne: „Fatherland” na tenora, chór i orkiestrę (1907), „To The Name Above Every Name” (1923)
- Utwory kameralne: 3 kwartety smyczkowe, kwintet smyczkowy G-dur (1908)
- Muzyka filmowa: „Malta GC” (1942), „Oliver Twist” (1948)
Podsumowanie
Sir Arnold Bax był kluczową postacią w muzyce angielskiej XX wieku, reprezentującą postromantyzm. Jego zainteresowania folklorem oraz bogata twórczość pozostają ważnym elementem dziedzictwa muzycznego. Mimo że jego prace zostały zapomniane po śmierci, Bax wpłynął na rozwój muzyki w swoim czasie.
„`