Antoni Xiężopolski
Antoni Xiężopolski (1861-1951) był polskim inżynierem, specjalistą w dziedzinie kolejnictwa oraz profesorem Politechniki Warszawskiej. Jego praca miała znaczący wpływ na rozwój polskiego taboru kolejowego oraz wyższego szkolnictwa technicznego w Polsce.
Życiorys
Urodził się 6 września 1861 roku w Wieliszewie. Po ukończeniu Gimnazjum Realnego w Łowiczu, studiował na Wydziale Kolejowym Petersburskiego Instytutu Technologicznego, który ukończył w 1887 roku. Pracował w aleksandrowskiej fabryce Głównego Towarzystwa Rosyjskich Dróg Żelaznych oraz na Kolei Nikołajewskiej, gdzie zajmował się projektowaniem taboru kolejowego.
W latach 1898-1900 pracował w USA w „The Baldwin Locomotive Works”, gdzie konstruował lokomotywy dla Kolei Wschodniochińskiej. Po powrocie do Europy pełnił kluczowe funkcje w największych zakładach taboru kolejowego w Rosji. Po rewolucji październikowej zaangażował się w prace Zarządu Rejonowego Zakładów Przemysłu Ciężkiego w Piotrogrodzie.
W 1921 roku powrócił do Polski i rozpoczął działalność na Politechnice Warszawskiej, gdzie uruchomił Wydział Mechaniczny Kolejowy. W 1922 roku otrzymał tytuł profesora. Brał udział w pracach Rady Technicznej przy Ministrze Kolei oraz konsultował projekty nowego taboru kolejowego dla PKP. Przeszedł na emeryturę w 1936 roku, ale nadal pełnił funkcje doradcze do wybuchu II wojny światowej.
Po wojnie wrócił do Warszawy i aktywnie uczestniczył w odbudowie polskiego kolejnictwa, pełniąc doradcze funkcje w Ministerstwie Kolei aż do śmierci w 1951 roku.
Osiągnięcia
- Projektowanie parowozów dla kolei transsyberyjskiej.
- Praca eksperta Ministerstwa Komunikacji nad nowymi projektami taboru kolejowego.
- Współpraca przy konstrukcji parowozów OKz32, Ty37, Pt31 oraz Pm36.
- Pionier budowy wagonów spalinowych.
Życie prywatne
Był żonaty z Heleną Thileman i miał dwoje dzieci: córkę Izasławę oraz syna Lecha, który był pilotem myśliwskim w RAF podczas II wojny światowej.
Pochówek
Antoni Xiężopolski zmarł 21 maja 1951 roku i został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.