Anton Möller
Anton Möller (ur. ok. 1563 w Królewcu, zm. w styczniu 1611 w Gdańsku) był malarzem gdańskim, znanym z obrazów alegorycznych, biblijnych kompozycji oraz portretów. Jego twórczość charakteryzowała się oryginalnym stylem, który rozwijał po nauce w Pradze na dworze Rudolfa II, a także po ewentualnych podróżach do Włoch.
Życiorys
Möller był synem nadwornego medyka księcia Albrechta. Swoją karierę artystyczną rozpoczął od kopiowania dzieł Albrechta Dürera. W 1587 osiedlił się w Gdańsku, gdzie w 1588 zrealizował pięć obrazów dla Ławy Sądowej Dworu Artusa, z których przetrwała tylko Alegoria sprawiedliwości. W latach 1601-1602 stworzył obrazy dla Komory Palowej Ratusza Głównego Miasta, z których do dziś zachowały się Grosz czynszowy i Budowa świątyni. Jego największym dziełem jest Sąd Ostateczny, namalowany w 1603 roku.
Oprócz pracy w Gdańsku, Möller ozdobił sufit Ratusza Staromiejskiego w Toruniu cyklem 12 obrazów (zniszczonych w 1703). Dla kościoła Mariackiego w Gdańsku namalował Tablicę jałmużniczą w 1607 roku oraz obrazy do ołtarza głównego w kościele św. Katarzyny, w tym Ostatnią Wieczerzę i Ukrzyżowanie.
Wybrane dzieła
- Sąd Ostateczny w nieistniejącym kościele w Królewcu (1585-1587)
- Alegoria Sprawiedliwości (1588), Gdańsk
- Portret Maurycego Ferbera (1590), Muzeum Narodowe w Gdańsku
- Portret gdańskiej patrycjuszki (1598), Muzeum Narodowe w Gdańsku
- Model świata i społeczeństwa gdańskiego (tryptyk) oraz Alegoria Bogactwa i Alegoria Pychy (1600), Muzeum Narodowe w Poznaniu
- Grosz czynszowy (1601), Muzeum Gdańska
- Budowa świątyni (1602), Muzeum Narodowe w Gdańsku
- Tablica jałmużnicza (1607), bazylika Mariacka w Gdańsku
- Ukrzyżowanie (1610), kościół św. Katarzyny w Gdańsku
Podsumowanie
Möller był znaczącą postacią w historii malarstwa gdańskiego, tworząc wiele ważnych dzieł, które do dziś są cenione w polskich muzeach.