ANT-58
ANT-58, znany również jako Samolot 103, to radziecki samolot bombowy zaprojektowany przez Andrieja Tupolewa w 1941 roku. Jego konstrukcja była jednym z bardziej udanych projektów tamtego okresu, charakteryzując się dużym udźwigiem bomb oraz solidnym uzbrojeniem obronnym.
Historia
Samolot powstał w czasie, gdy Tupolew pracował w moskiewskiej szkole konstruktorów lotniczych. Prototyp osiągnął założone parametry, takie jak prędkość 600 km/h oraz udźwig bombowy wynoszący 3000 kg. Mimo to, ANT-58 nie przeszedł do produkcji seryjnej, a powstał jedynie prototyp oraz jedna wersja szkolno-bojowa (ANT-58U). Na podstawie tej konstrukcji Tupolew opracował później samolot bombowy Tu-2.
Konstrukcja
ANT-58 był ciężkim bombowcem o metalowej konstrukcji. Posiadał wolnonośny średniopłat z podwójnym usterzeniem oraz chowanym podwoziem. Kadłub miał formę półskorupową, a skrzydło było jednodźwigarowe, trójdzielne. Napędzany był przez dwa silniki, co umożliwiało mu osiąganie znaczących prędkości.
Dane techniczne
- Producent: Tupolew
- Typ: Samolot bombowy (prototyp)
- Załoga: 3-4 osoby
- Data oblotu: 1941
- Rozpiętość: 18,70 m
- Długość: 13,20 m (ANT-58), 13,80 m (ANT-58U)
- Wysokość: 4,20 m (ANT-58), 4,25 m (ANT-58U)
- Waga: 7626 kg (ANT-58), 7823 kg (ANT-58U)
- Masa startowa: 11 985 kg (ANT-58), 15 526 kg (ANT-58U)
- Prędkość maksymalna: 635 km/h (ANT-58), 610 km/h (ANT-58U)
- Pułap: 10 600 m (ANT-58), 10 500 m (ANT-58U)
- Zasięg: 2500 km (ANT-58), 1900 km (ANT-58U)
- Uzbrojenie: 2 działka kal. 20 mm, 4 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm oraz 3000 kg bomb
Służba
Prototyp oraz wersja szkolno-bojowa były wykorzystywane głównie do prób w locie, nie osiągając jednak statusu operacyjnego w jednostkach bojowych.
ANT-58 pozostaje ważnym przykładem radzieckiej myśli konstruktorskiej II wojny światowej, mimo że nie wszedł do masowej produkcji.