ANT-25
ANT-25 to radziecki samolot rekordowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Andrieja Tupolewa, z liderem projektu Pawłem Suchojem. Samolot ten, oblatany 22 czerwca 1933 roku, był przeznaczony do dalekich lotów.
Dane techniczne
- Typ: samolot rekordowy
- Konstrukcja: dolnopłat z silnikiem tłokowym
- Załoga: 3 osoby
- Silnik: 1 x Mikulin AM-34 (552 kW/750 KM)
- Rozpiętość: 34 m
- Długość: 13,9 m
- Wysokość: 5,5 m
- Masa startowa: 11 500 kg
- Prędkość maksymalna: 210 km/h
- Pułap: 7000 m
- Zasięg: 13 000 km
Rekordowe loty
W dniu 18 czerwca 1937 roku, załoga pod dowództwem Walerego Czkałowa, Gieorgija Bajdukowa i Aleksandra Bielakowa, wykonała rekordowy przelot nad Biegunem Północnym do USA. Lot z Moskwy do Portland wyniósł 8811 km bez międzylądowania. Drugi egzemplarz ANT-25, obsługiwany przez Michaiła Gromowa, A. Jumaszewa i S. Danilina, przelatywał 10 148 km na trasie Moskwa – San Jacinto w korzystnych warunkach pogodowych.
Wersje i rozwinięcia
W 1935 roku powstała wojskowa wersja ANT-25, bombowiec ANT-36, wyprodukowany w liczbie 18 sztuk i wprowadzony do służby jako DB-1. Dodatkowo, opracowano eksperymentalne samoloty wysokościowe BOK-1, BOK-7, BOK-11, BOK-15 oraz dwusilnikowy bombowiec i samolot rekordowy ANT-37 (DB-2).
Podsumowanie
ANT-25 to znaczący samolot w historii radzieckiego lotnictwa, który nie tylko ustanowił rekordy długodystansowych lotów, ale także stanowił bazę dla dalszych konstrukcji wojskowych i eksperymentalnych.