Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

ANT-25

Chcę dodać własny artykuł

ANT-25

ANT-25 to radziecki samolot rekordowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Andrieja Tupolewa, z liderem projektu Pawłem Suchojem. Samolot ten, oblatany 22 czerwca 1933 roku, był przeznaczony do dalekich lotów.

Dane techniczne

  • Typ: samolot rekordowy
  • Konstrukcja: dolnopłat z silnikiem tłokowym
  • Załoga: 3 osoby
  • Silnik: 1 x Mikulin AM-34 (552 kW/750 KM)
  • Rozpiętość: 34 m
  • Długość: 13,9 m
  • Wysokość: 5,5 m
  • Masa startowa: 11 500 kg
  • Prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Pułap: 7000 m
  • Zasięg: 13 000 km

Rekordowe loty

W dniu 18 czerwca 1937 roku, załoga pod dowództwem Walerego Czkałowa, Gieorgija Bajdukowa i Aleksandra Bielakowa, wykonała rekordowy przelot nad Biegunem Północnym do USA. Lot z Moskwy do Portland wyniósł 8811 km bez międzylądowania. Drugi egzemplarz ANT-25, obsługiwany przez Michaiła Gromowa, A. Jumaszewa i S. Danilina, przelatywał 10 148 km na trasie Moskwa – San Jacinto w korzystnych warunkach pogodowych.

Wersje i rozwinięcia

W 1935 roku powstała wojskowa wersja ANT-25, bombowiec ANT-36, wyprodukowany w liczbie 18 sztuk i wprowadzony do służby jako DB-1. Dodatkowo, opracowano eksperymentalne samoloty wysokościowe BOK-1, BOK-7, BOK-11, BOK-15 oraz dwusilnikowy bombowiec i samolot rekordowy ANT-37 (DB-2).

Podsumowanie

ANT-25 to znaczący samolot w historii radzieckiego lotnictwa, który nie tylko ustanowił rekordy długodystansowych lotów, ale także stanowił bazę dla dalszych konstrukcji wojskowych i eksperymentalnych.

Linki zewnętrzne