Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Anatolian

„`html

Reklama

Anatolijski Pies Pasterski

Anatolijski pies pasterski, znany również jako owczarek anatolijski, to rasa psów wełnistych, wyhodowana w Anatolii (Turcja) jako pies stróżujący dla owiec. Rasa ta nie podlega próbom pracy.

Rys Historyczny

Duże tureckie psy pasterskie, określane w języku tureckim jako çoban köpeği (pies pasterski), prawdopodobnie wywodzą się od molosów sprowadzonych do Turcji około 1000 lat temu. Ich wcześniejsze pochodzenie nie jest dokładnie znane.

Reklama

Wygląd

  • Akbash: Ma jednolicie białe umaszczenie i długi włos.
  • Kangal: Włosy krótkie do średnich, gęste, z umaszczeniem płowym, beżowym lub szarym, czasami pręgowanym, białym lub czarnym.
  • Anatolian: Różnorodne umaszczenie według wzorca FCI.

Zachowanie i Charakter

Anatolijskie psy pasterskie charakteryzują się lojalnością wobec właściciela, są zrównoważone, inteligentne i nieagresywne. Zazwyczaj są nieufne wobec obcych, co wymaga odpowiedniego szkolenia. Rasa ta jest odporna na trudne warunki klimatyczne.

Użytkowość

Odmiana kangal jest używana przez rolników oraz wojsko do stróżowania i obrony. Psy te, z silnym instynktem terytorialnym, bronią zwierząt hodowlanych przed wilkami oraz intruzami. Akbash jest typowym psem pasterskim w rejonie zachodnim od Ankary, a obecnie cieszy się dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych.

Klasyfikacja

Międzynarodowa Federacja Kynologiczna (FCI) uznaje anatolijskiego psa pasterskiego jako jedną rasę z różnymi odmianami. W klasyfikacji FCI rasa ta należy do grupy II – Molosy typu górskiego. Dyskusje wśród kynologów dotyczą podziału na odrębne rasy.

Prawne Uregulowania

W Polsce anatolian karabash oraz akbash dog są klasyfikowane jako rasy uznawane za agresywne.

Długość Życia

Oczekiwana długość życia owczarków anatolijskich wynosi od 10 do 11 lat.

Bibliografia

  • Wzorzec rasy nr 331 (FCI Standard N° 331) – Związek Kynologiczny w Polsce
  • Hans Räber, Encyklopedia psów rasowych, Warszawa 1999

„`

Reklama
Reklama