„`html
Anatol Stern
Anatol Stern (24 października 1899 – 19 października 1968) był polskim poetą, prozaikiem, krytykiem literackim i filmowym, scenarzystą oraz tłumaczem. Wraz z Brunonem Jasieńskim stworzył manifest polskiego futuryzmu zatytułowany Nuż w bżuhu.
Życiorys
Urodził się w Warszawie w zasymilowanej rodzinie żydowskiej. Po ukończeniu gimnazjum studiował polonistykę na Uniwersytecie Wileńskim, ale nie dokończył nauki. W 1919 roku wydał swój pierwszy tomik Nagi człowiek w śródmieściu, a w 1920 Futuryzje. W latach 1921–1923 redagował czasopismo „Nowa Sztuka” i publikował w wielu innych periodykach. W 1924 roku został redaktorem „Wiadomości Filmowych” i scenarzystą, tworząc ponad 30 scenariuszy filmowych.
Po II wojnie światowej wrócił do Polski, gdzie kontynuował swoją działalność literacką i filmową. Zmarł 19 października 1968 roku i spoczywa na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.
Kłopoty z cenzurą
Twórczość Sterna była kilkakrotnie przedmiotem cenzury. Najgłośniejszym przypadkiem było aresztowanie go w 1919 roku po wygłoszeniu wiersza Uśmiech Primavery, które zostało uznane za bluźniercze. Po trzymiesięcznym areszcie sąd uniewinnił go, a wiersz ukazał się w zmienionej wersji w tomiku Futuryzje.
Inne jego publikacje, takie jak almanach Gga, również zostały skonfiskowane przez cenzurę z powodu rzekomej nieobyczajności.
Twórczość
Tomiki wierszy
- Nagi człowiek w śródmieściu (1919)
- Futuryzje (1920)
- Anielski cham (1924)
- Bieg do bieguna (1927)
- Rozmowa z Apollinem (1938)
- Wiersze i poematy (1956)
- Pod gwiazdami wschodu (1957)
- Widzialne i niewidzialne (1964)
- Z motyką na słońce (1967)
Proza
- Namiętny pielgrzym (1933)
- Ludzie i syrena (1944)
- Zaczarowana grządka (powieść dla dzieci)
Eseje
- Poezja zbuntowana (1964)
- Legendy naszych dni (1967)
Scenariusze filmowe
Wśród jego scenariuszy znajdują się m.in.: Przedwiośnie (1928), Szlakiem hańby (1929) i Profesor Wilczur (1938).
Odznaczenia
Otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
Inne informacje
Fragment wiersza Nimfy Sterna został wykorzystany przez zespół Pidżama Porno w piosence Nimfy (Baby).
„`