Silnik Allison V-1710
Allison V-1710 to widlasty silnik lotniczy chłodzony cieczą, opracowany w Stanach Zjednoczonych w 1936 roku. Był to pierwszy amerykański silnik lotniczy, który osiągnął moc 1000 KM (750 kW). Jego różne wersje były szeroko stosowane w samolotach amerykańskich podczas II wojny światowej.
Zastosowanie
Silnik V-1710 był używany w wielu myśliwcach, w tym:
- Lockheed P-38 Lightning
- Bell P-39 Airacobra
- Curtiss P-40 Warhawk
- North American P-51A Mustang
Wady i udoskonalenia
Pomimo wysokiej mocy, V-1710 miał jedną istotną wadę – brak turbosprężarki, co ograniczało jego wydajność na dużych wysokościach. W rezultacie wiele amerykańskich myśliwców zostało wyposażonych w silnik Rolls-Royce Merlin, oferujący lepsze osiągi w takich warunkach.
W późniejszych modelach silnika V-1710 wprowadzono dwustopniową turbosprężarkę, co znacząco poprawiło jego parametry. Zmodernizowane wersje były używane w samolotach takich jak:
- Bell P-63 Kingcobra
- North American P-82 Twin Mustang E/F
- Republic XP-47
- Curtiss-Wright XP-55 Ascender
- Boeing XB-38 Flying Fortress
- Douglas XB-42 Mixmaster
Produkcja
W trakcie II wojny światowej wyprodukowano ponad 70 000 silników Allison V-1710, co czyni go jednym z kluczowych elementów amerykańskiego lotnictwa wojskowego tamtych czasów.