Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Allison V-1710

Silnik Allison V-1710

Allison V-1710 to widlasty silnik lotniczy chłodzony cieczą, opracowany w Stanach Zjednoczonych w 1936 roku. Był to pierwszy amerykański silnik lotniczy, który osiągnął moc 1000 KM (750 kW). Jego różne wersje były szeroko stosowane w samolotach amerykańskich podczas II wojny światowej.

Zastosowanie

Silnik V-1710 był używany w wielu myśliwcach, w tym:

  • Lockheed P-38 Lightning
  • Bell P-39 Airacobra
  • Curtiss P-40 Warhawk
  • North American P-51A Mustang

Wady i udoskonalenia

Pomimo wysokiej mocy, V-1710 miał jedną istotną wadę – brak turbosprężarki, co ograniczało jego wydajność na dużych wysokościach. W rezultacie wiele amerykańskich myśliwców zostało wyposażonych w silnik Rolls-Royce Merlin, oferujący lepsze osiągi w takich warunkach.

W późniejszych modelach silnika V-1710 wprowadzono dwustopniową turbosprężarkę, co znacząco poprawiło jego parametry. Zmodernizowane wersje były używane w samolotach takich jak:

  • Bell P-63 Kingcobra
  • North American P-82 Twin Mustang E/F
  • Republic XP-47
  • Curtiss-Wright XP-55 Ascender
  • Boeing XB-38 Flying Fortress
  • Douglas XB-42 Mixmaster

Produkcja

W trakcie II wojny światowej wyprodukowano ponad 70 000 silników Allison V-1710, co czyni go jednym z kluczowych elementów amerykańskiego lotnictwa wojskowego tamtych czasów.