Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Aleja Prymasa Tysiąclecia w Warszawie

Aleja Prymasa Tysiąclecia

Aleja Prymasa Tysiąclecia to trasa szybkiego ruchu o osi północ-południe, zlokalizowana w zachodniej części Warszawy. Jej historia sięga lat 30. XX wieku, kiedy to zbudowano tunel pod torami w ciągu ulicy Józefa Bema, a następnie w latach 60. XX wieku powstała nowa arteria, łącząca Ochotę z Wolą.

Historia

W wyniku modernizacji warszawskiego węzła kolejowego, zaprojektowano trasę, która wykorzystywała istniejący tunel. W 1969 roku, uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy, trasie nadano nazwę aleja Rewolucji Październikowej. Odcinek pomiędzy Alejami Jerozolimskimi a ulicą Górczewską został oddany do użytku 5 marca 1973 roku.

W 1990 roku, w związku z budową kolejnego odcinka alei, ekshumowano szczątki żołnierzy niemieckich z cmentarza Wojskowego na Powązkach. Po wieloletnich opóźnieniach, prace budowlane wznowiono w 1997 roku, a w 2000 roku oddano trasę do użytku z poszerzonym tunelem przy Dworcu Zachodnim.

Nazwa

  • 1959−1963 – Nowoprojektowana
  • 1963−1969 – Nowo-Bema
  • 1969 – aleja Rewolucji Październikowej
  • od 1990 – aleja Prymasa Tysiąclecia

Nazwa alei upamiętnia kardynała Stefana Wyszyńskiego, znanego jako Prymas Tysiąclecia.

Ważniejsze obiekty

  • Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia
  • Lasek na Kole
  • Linia kolejowa nr 509
  • Park im. Edwarda Szymańskiego
  • Park Moczydło
  • Powązki Wojskowe
  • Przystanek kolejowy Warszawa Wola
  • Relikty fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein
  • Rondo Tybetu
  • Rondo Zesłańców Syberyjskich
  • Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów Tramwajów Warszawskich

Podsumowanie

Aleja Prymasa Tysiąclecia jest kluczową trasą w Warszawie, łączącą istotne punkty miasta oraz posiadającą bogatą historię. Jej rozwój, od lat 30. XX wieku aż do współczesności, odzwierciedla zmiany w infrastrukturze transportowej stolicy.