Aleja Prymasa Tysiąclecia
Aleja Prymasa Tysiąclecia to trasa szybkiego ruchu o osi północ-południe, zlokalizowana w zachodniej części Warszawy. Jej historia sięga lat 30. XX wieku, kiedy to zbudowano tunel pod torami w ciągu ulicy Józefa Bema, a następnie w latach 60. XX wieku powstała nowa arteria, łącząca Ochotę z Wolą.
Historia
W wyniku modernizacji warszawskiego węzła kolejowego, zaprojektowano trasę, która wykorzystywała istniejący tunel. W 1969 roku, uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy, trasie nadano nazwę aleja Rewolucji Październikowej. Odcinek pomiędzy Alejami Jerozolimskimi a ulicą Górczewską został oddany do użytku 5 marca 1973 roku.
W 1990 roku, w związku z budową kolejnego odcinka alei, ekshumowano szczątki żołnierzy niemieckich z cmentarza Wojskowego na Powązkach. Po wieloletnich opóźnieniach, prace budowlane wznowiono w 1997 roku, a w 2000 roku oddano trasę do użytku z poszerzonym tunelem przy Dworcu Zachodnim.
Nazwa
- 1959−1963 – Nowoprojektowana
- 1963−1969 – Nowo-Bema
- 1969 – aleja Rewolucji Październikowej
- od 1990 – aleja Prymasa Tysiąclecia
Nazwa alei upamiętnia kardynała Stefana Wyszyńskiego, znanego jako Prymas Tysiąclecia.
Ważniejsze obiekty
- Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia
- Lasek na Kole
- Linia kolejowa nr 509
- Park im. Edwarda Szymańskiego
- Park Moczydło
- Powązki Wojskowe
- Przystanek kolejowy Warszawa Wola
- Relikty fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein
- Rondo Tybetu
- Rondo Zesłańców Syberyjskich
- Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów Tramwajów Warszawskich
Podsumowanie
Aleja Prymasa Tysiąclecia jest kluczową trasą w Warszawie, łączącą istotne punkty miasta oraz posiadającą bogatą historię. Jej rozwój, od lat 30. XX wieku aż do współczesności, odzwierciedla zmiany w infrastrukturze transportowej stolicy.