Aleja Grunwaldzka w Gdańsku
Aleja Grunwaldzka to odcinek drogi wojewódzkiej nr 468 w Gdańsku o długości 6,9 km, pełniący funkcję trasy przelotowej dla okolicznych dzielnic.
Przebieg
Aleja przebiega przez następujące dzielnice:
- Wrzeszcz
- Strzyża
- Oliwa
W Wrzeszczu al. Grunwaldzka krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 472, a w Oliwie z drogą nr 218. Jest kontynuacją al. Zwycięstwa.
Historia
W 1822 roku zbudowano drogę łączącą Gdańsk z Oliwą. W latach 1911-1913 mieszkał tu Wilhelm Hohenzollern. W 2020 roku rozpoczęto budowę brakującego odcinka drogi rowerowej, a w marcu 2021 wprowadzono ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Zabudowa
Rodzaj zabudowy przy al. Grunwaldzkiej różni się w zależności od dzielnicy.
Wrzeszcz
Wrzeszcz charakteryzuje się gęstą zabudową, w tym przedwojennymi kamienicami oraz nowoczesnymi budynkami. Ważne obiekty to:
- Dwór Uphagena
- CH Manhattan
- Olimp – budynek mieszkalny
- Galeria Bałtycka
Na odcinku między ul. Do Studzienki a ul. Jaśkowa Dolina tereny są nachylone, co wpływa na wysokość budynków.
Wysepka
Obszar zwany „Wysepką” między ul. Klonową a ul. Słowackiego ma powierzchnię ok. 13 155 m², gdzie zachowano przedwojenne zabudowania oraz skwer z potokiem Strzyża. Rozważane są plany wyburzenia niektórych budynków.
Strzyża
Na Strzyży zabudowa jest rzadsza, z obiektami takimi jak:
- Lidl
- Centrum handlowe
- Gdański Stadion Lekkoatletyczny
Oliwa
W Oliwie oraz na osiedlu Mirów dominują obiekty przemysłowe i sportowe, w tym boiska i hala Olivia.
Stara Oliwa
W Starej Oliwie przy al. Grunwaldzkiej znajdują się zabudowania mieszkalne oraz pętla tramwajowa.
Ludolfino
W Ludolfinie występują bloki mieszkalne oraz tereny przemysłowe, z obiektami AWFiS.
Numeracja
Aleja Niepodległości w Sopocie, będąca przedłużeniem al. Grunwaldzkiej, kontynuuje jej numerację, osiągając łącznie około 960 numerów. Zjawisko to wynika z historycznych zmian w nazewnictwie ulic w latach 30. XX wieku.