Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Albatros J.I

„`html

Reklama

Albatros J.I

Albatros J.I to niemiecki samolot piechoty, zaprojektowany w 1917 roku przez Albatros Flugzeugwerke. Jego produkcja trwała do 1919 roku, a w sumie wyprodukowano około 240 egzemplarzy.

Historia

Samolot został opracowany w odpowiedzi na zapotrzebowanie niemieckiego lotnictwa na nowy typ maszyny wsparcia dla wojsk lądowych. W połowie 1917 roku wytwórnia Albatros zaprezentowała Albatros J.I, bazując na udanej konstrukcji Albatros C.XII. Wprowadzono zmiany w konstrukcji kadłuba, co ułatwiło opancerzenie. Kabina załogi została zabezpieczona płytami pancernymi, chroniącymi przed ostrzałem.

Reklama

Użycie w lotnictwie polskim

Na początku 1919 roku polskie oddziały przejęły kilka samolotów Albatros J.I. Używano ich w I Eskadrze Wielkopolskiej oraz w szkole pilotów w Poznaniu. W Polsce zmontowano 8 egzemplarzy z części, z których dwa trafiły do 8 Eskadry Wywiadowczej. Samoloty brały udział w wojnie polsko-radzieckiej, a ich eksploatacja zakończyła się w 1921 roku z powodu zużycia.

Opis techniczny

  • Typ: Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej
  • Kadłub: Kratownicowy, częściowo opancerzony
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 14,14 m
    • Długość: 8,80 m
    • Wysokość: 3,37 m
    • Masa własna: 1398 kg
    • Masa startowa: 1808 kg
  • Napęd: Silnik rzędowy Benz Bz.IV o mocy 200 KM
  • Prędkości:
    • Maksymalna: 140 km/h
    • Przelotowa: 110 km/h
    • Wznoszenia: 2,0 m/s
    • Pułap: 3000 m
    • Zasięg: 275 km
  • Uzbrojenie:
    • 2 karabiny maszynowe LMG 08/15 kal. 7,92 mm (stałe)
    • 1 karabin maszynowy Parabellum kal. 7,92 mm (ruchomy)

Bibliografia

  • Krzysztof Chołoniewski, Wiesław Bączkowski: Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939 – Tomik 2, Warszawa 1987.

„`

Reklama
Reklama