Alawizm
Alawizm, znany także jako nusajryzm, ansaryzm czy namiryzm, to synkretyczny prąd religijny wywodzący się z wczesnego szyizmu, z deifikacją Alego jako centralnym elementem. Alawici identyfikują się jako muzułmanie, mimo że ich wierzenia różnią się znacznie od tradycyjnego islamu, co może być wynikiem politycznych motywacji.
Bóg i doktryna
Alawici nie definiują Boga, którego transcendencja jest zbyt wielka, by opisać ją ludzkimi pojęciami. Uważają, że Bóg objawiał się w postaciach duchowych, z Ali jako ostatnim wcieleniem. Po nim następują kolejni imamowie, którzy są także postrzegani jako boscy. Wierzenia alawitów obejmują również reinkarnację oraz kult świętych, z mężczyznami jako jedynymi uprawnionymi do osiągania świętości.
Święta i obrzędy
Alawici nie mają centralnej organizacji, a liderami lokalnych wspólnot są szajchowie. Wierzenia są utrzymywane w tajemnicy, a wyznawcy korzystają z wina w rytuałach. Obchodzą różne święta, w tym Noc Przeznaczenia oraz tradycje perskie, takie jak perski Nowy Rok. Nie prowadzą działalności misyjnej i przyjmują tylko osoby z ich etnicznej grupy.
Historia i nazewnictwo
Termin „alawizm” został wprowadzony przez samych członków tej grupy w XIX wieku. W przeszłości alawici byli marginalizowani, a władze francuskie w Syrii utworzyły dla nich autonomiczne terytorium. Po uzyskaniu niepodległości alawici zaczęli odgrywać kluczową rolę w armii i polityce.
Rządy partii Baas
Po zamachu stanu w 1963 roku partia Baas przejęła władzę. Hafiz al-Asad, który objął rządy w 1970 roku, stworzył system oparty na lojalności, w którym alawici zajmowali kluczowe stanowiska. Jego syn, Baszszar al-Asad, kontynuował tę politykę po objęciu władzy w 2000 roku, starając się równoważyć wpływy różnych grup etnicznych i religijnych.
Rozmieszczenie alawitów
W XXI wieku alawici stanowili około 11% populacji Syrii, głównie w regionach Latakii, Tartus, Hims i Hamy. Chociaż uznawani są za muzułmanów, historycznie byli postrzegani jako herezja przez szyitów i sunnitów. Alawici są również znani ze swojej liberalnej postawy i zeświecczenia.