„`html
Akumulator litowo-jonowy (Li-Ion)
Akumulator litowo-jonowy to rodzaj akumulatora elektrycznego, w którym jedna z elektrod wykonana jest z porowatego węgla, a druga z tlenków metali. Elektrolit stanowi ciecz z solami litowymi. Technologia ta pozwala na skumulowanie dwukrotnie większej energii niż w akumulatorach NiMH o podobnych rozmiarach. Akumulatory Li-Ion nie wykazują efektu pamięci ani efektu leniwej baterii.
Zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych
Akumulatory Li-Ion są popularne w sprzęcie elektronicznym, w tym w laptopach i telefonach komórkowych. Coraz częściej stosowane są również w pojazdach elektrycznych, które wymagają dużych pakietów akumulatorów (20-100 kWh). Różnią się one od ogniw używanych w elektronice, ponieważ muszą spełniać wyższe wymagania trwałości i warunków pracy.
Wskazówki przedłużające życie akumulatorów Li-Ion
- Ładować akumulator po każdym użyciu, przechowując go w stanie naładowania około 40% w przypadku dłuższego nieużywania.
- Unikać pełnego rozładowania oraz przechowywać akumulator w chłodnym miejscu, unikając ekstremalnych temperatur.
- Nie otwierać akumulatora oraz unikać zwarcia, co może prowadzić do zapłonu lub eksplozji.
Ładowanie akumulatorów
Akumulatory Li-Ion nie tolerują przeładowania ani nadmiernego rozładowania. Standardowo ładowane są w dwóch etapach:
- Ładowanie prądem stałym (CC) do napięcia około 4,20 V.
- Utrzymywanie stałego napięcia (CV) do momentu, gdy prąd spadnie poniżej określonej wartości.
Należy unikać rozładowywania ogniw poniżej 2,75 V.
Sprawność i elektrolit
Akumulatory Li-Ion charakteryzują się wysoką sprawnością ładowania, osiągając do 94% w nowszych wersjach. Elektrolity stosowane w akumulatorach to m.in. siarczan litu i heksafluorofosforan litu, rozpuszczone w różnych mieszankach organicznych.
Koszty i recykling
Koszt akumulatorów litowo-jonowych znacznie spadł od lat 90., osiągając około 190 USD za kWh w 2015 roku. Recykling akumulatorów jest istotny ze względu na cenne materiały, takie jak kobalt i nikiel. Proces recyklingu obejmuje demontaż, rozdrabnianie, separację oraz obróbkę chemiczną.
W Belgii znajduje się jedna z największych instalacji recyklingowych, zdolna do przetwarzania 7000 ton akumulatorów rocznie.
„`