„`html
Airco DH.9
Airco DH.9 to brytyjski samolot bombowy i rozpoznawczy zaprojektowany w 1917 roku przez Aircraft Manufacturing Company (Airco). Był to dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej, przeznaczony dla załogi składającej się z pilota i strzelca/obserwatora.
Historia
W 1917 roku, w odpowiedzi na potrzeby Królewskiego Korpusu Lotniczego, wytwórnia Airco rozpoczęła prace nad samolotem DH.9, mającym przewyższać wcześniejszy model DH.4. Nowa maszyna była lżejsza i lepiej aerodynamicznie opracowana, co poprawiło jej osiągi.
- Data oblotu: 21 czerwca 1917 roku.
- Produkcja: Ponad 3200 egzemplarzy do końca 1918 roku.
- Wersje: DH.9A z mocniejszym silnikiem Wright Liberty 12, produkcja 885 sztuk.
Po wojnie samoloty DH.9 przeszły modyfikacje, w tym wersje cywilne (DH.9C) oraz szkoleniowe (DH.9J). Były wykorzystywane w różnych krajach, w tym w ZSRR jako R-1.
Użycie bojowe
Samoloty DH.9 zostały wprowadzone do służby w grudniu 1917 roku. Używane były na froncie zachodnim, a ich pierwsze akcje miały miejsce 9 marca 1918 roku we Francji. Dzięki solidnemu uzbrojeniu i taktyce lotów grupowych, DH.9 okazały się skuteczne w działaniach bojowych.
- Wykorzystywane do zwalczania okrętów podwodnych.
- Używane przez lotnictwo morsko-amerykańskie i w 1922 roku sprzedane Hiszpanii.
Użycie w lotnictwie polskim
W 1919 roku Polska otrzymała 20 samolotów DH.9 jako dar od króla Jerzego V. Samoloty dostarczono w 1920 roku, lecz były w złym stanie technicznym. Po remontach, były używane w wojnie polsko-bolszewickiej i cieszyły się dobrą opinią.
- Ostatnie egzemplarze wycofano w lutym 1929 roku.
- W 1924 roku sprzedano 5 samolotów do Estonii.
Opis techniczny samolotu DH.9
DH.9 to dwumiejscowy samolot bombowy i rozpoznawczy z klasycznym podwoziem i silnikiem rzędowym, napędzany dwułopatowym śmigłem drewnianym.
Bibliografia
- Źródło 1
- Źródło 2
- Źródło 3
„`