Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Airco DH.9

„`html

Reklama

Airco DH.9

Airco DH.9 to brytyjski samolot bombowy i rozpoznawczy zaprojektowany w 1917 roku przez Aircraft Manufacturing Company (Airco). Był to dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej, przeznaczony dla załogi składającej się z pilota i strzelca/obserwatora.

Historia

W 1917 roku, w odpowiedzi na potrzeby Królewskiego Korpusu Lotniczego, wytwórnia Airco rozpoczęła prace nad samolotem DH.9, mającym przewyższać wcześniejszy model DH.4. Nowa maszyna była lżejsza i lepiej aerodynamicznie opracowana, co poprawiło jej osiągi.

Reklama
  • Data oblotu: 21 czerwca 1917 roku.
  • Produkcja: Ponad 3200 egzemplarzy do końca 1918 roku.
  • Wersje: DH.9A z mocniejszym silnikiem Wright Liberty 12, produkcja 885 sztuk.

Po wojnie samoloty DH.9 przeszły modyfikacje, w tym wersje cywilne (DH.9C) oraz szkoleniowe (DH.9J). Były wykorzystywane w różnych krajach, w tym w ZSRR jako R-1.

Użycie bojowe

Samoloty DH.9 zostały wprowadzone do służby w grudniu 1917 roku. Używane były na froncie zachodnim, a ich pierwsze akcje miały miejsce 9 marca 1918 roku we Francji. Dzięki solidnemu uzbrojeniu i taktyce lotów grupowych, DH.9 okazały się skuteczne w działaniach bojowych.

  • Wykorzystywane do zwalczania okrętów podwodnych.
  • Używane przez lotnictwo morsko-amerykańskie i w 1922 roku sprzedane Hiszpanii.

Użycie w lotnictwie polskim

W 1919 roku Polska otrzymała 20 samolotów DH.9 jako dar od króla Jerzego V. Samoloty dostarczono w 1920 roku, lecz były w złym stanie technicznym. Po remontach, były używane w wojnie polsko-bolszewickiej i cieszyły się dobrą opinią.

  • Ostatnie egzemplarze wycofano w lutym 1929 roku.
  • W 1924 roku sprzedano 5 samolotów do Estonii.

Opis techniczny samolotu DH.9

DH.9 to dwumiejscowy samolot bombowy i rozpoznawczy z klasycznym podwoziem i silnikiem rzędowym, napędzany dwułopatowym śmigłem drewnianym.

Bibliografia

  • Źródło 1
  • Źródło 2
  • Źródło 3

„`

Reklama
Reklama