Dzisiaj jest 23 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

AEI E (EU06)

Chcę dodać własny artykuł

Lokomotywy EU06

Lokomotywy serii EU06 to 20 elektrycznych pojazdów normalnotorowych wyprodukowanych dla Polskich Kolei Państwowych przez firmę English Electric w latach 1962–1964. Produkcja miała miejsce w zakładach Vulcan Foundry w Anglii.

Historia i tło

W latach 50. XX wieku Polska rozpoczęła elektryfikację kolei. Ze względu na ograniczenia w krajowym przemyśle, zdecydowano się na import lokomotyw. Najpierw sprowadzono modele EU04 z NRD, a następnie EU05 z Czechosłowacji. W celu zaspokojenia potrzeb, wybrano brytyjskiego producenta English Electric, znanego z doświadczenia w produkcji lokomotyw elektrycznych.

Wprowadzenie do służby

Pierwsza lokomotywa EU06 trafiła do lokomotywowni w Krakowie Prokocimiu wiosną 1962 roku. Do końca tego samego roku dostarczono 19 elektrowozów, a ostatni z serii przybył w 1965 roku. Wraz z lokomotywami zakupiono licencję na produkcję ich polskiego odpowiednika, EU07.

Aktualny stan

W grudniu 2009 roku lokomotywy EU06 zostały przywrócone do ruchu i przekazane do PKP Cargo. W 2010 roku część z nich została zezłomowana, a w grudniu 2011 roku w eksploatacji pozostawało 7 sztuk. Ostatni pociąg z lokomotywą EU06 wyruszył w marcu 2012 roku. W sierpniu 2012 roku niektóre lokomotywy były używane przez PKP Intercity oraz Koleje Mazowieckie.

Konstrukcja

Lokomotywy EU06 zaprojektowano do prowadzenia pociągów osobowych, pospiesznych i towarowych. Posiadają kabiny na obu czołach oraz system umożliwiający sterowanie wielokrotne. Konstrukcja oparta jest na rozwiązaniach elektrowozu serii 83 British Rail i obejmuje m.in. bezluzowe prowadzenie zestawów kołowych oraz samoczynny rozruch oporowy.