Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Administracja zespolona

Administracja zespolona

Administracja zespolona to forma rządowej administracji terenowej, która ma na celu poprawę koordynacji działań różnych organów administracyjnych. Łączy ona instytucje z różnych działów administracji rządowej pod kierownictwem wojewody, co pozwala na redukcję kosztów oraz unikanie dublowania kompetencji. Jest to przeciwieństwo zasady resortowości.

Reklama

W ramach administracji zespolonej wojewoda posiada szereg uprawnień, w tym:

  • powoływanie kierowników służb, inspekcji i straży (z wyjątkiem komendantów wojewódzkich policji i straży pożarnej, gdzie wymagane są dodatkowe opinie i zgody),
  • zatwierdzanie regulaminów jednostek,
  • tworzenie i znoszenie jednostek organizacyjnych.

Organy administracji zespolonej funkcjonują w ramach jednego urzędu wojewódzkiego, jednak w praktyce występują wyjątki, jak w przypadku policji.

Reklama

Organy rządowej administracji zespolonej

  • Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej
  • Komendant Wojewódzki Policji
  • Kurator Oświaty
  • Wojewódzki Państwowy Inspektor Sanitarny
  • Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny
  • Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa
  • Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
  • Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego
  • Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
  • Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej
  • Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
  • Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego
  • Wojewódzki Lekarz Weterynarii
  • Wojewódzki Konserwator Zabytków

Wymienione organy korzystają z aparatu pomocniczego w postaci wojewódzkich komend, inspektoratów, oddziałów i kuratoriów.

Reklama
Reklama