Dzisiaj jest 19 marca 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

AA (parowóz)

Chcę dodać własny artykuł

Woroszyłowgradzka Fabryka Lokomotyw

Woroszyłowgradzka Fabryka Lokomotyw zbudowała w 1934 roku prototyp ciężkiego parowozu AA, który pozostaje najcięższym parowozem jednoczłonowym w historii. Parowóz ten miał układ osi 2′G2 i został zaprojektowany w celu osiągnięcia maksymalnej siły pociągowej. Zbudowano jedynie jeden egzemplarz, AA20-1, którego oznaczenie pochodzi od inicjałów działacza komunistycznego Andrieja Andriejewa.

Specyfikacja techniczna

  • Masa służbowa: 208 t (bez tendra)
  • Masa przyczepna: 140 t
  • Długość: 20 655 mm
  • Powierzchnia przegrzewacza: 174 m²
  • Powierzchnia rusztu: 12 m²
  • Średnica cylindra: 740 mm
  • Skok tłoka: 810 mm
  • Moc znamionowa: 3700 KM
  • Siła pociągowa: 32 000 kg
  • Prędkość konstrukcyjna: 70 km/h

Historia projektu

Wstępny projekt parowozu powstał w 1931 roku, a jego celem było stworzenie lokomotywy o maksymalnej sile pociągowej w zakresie nacisku osi nieprzekraczającym 20 ton. Nowatorska konstrukcja miała umożliwić spalanie gorszych gatunków węgla na dużym ruszcie, co miało zredukować koszty przewozów.

W Woroszyłowgradzie zespół inżynierów dodał dodatkową oś toczną, co skutkowało układem osi 2’G2′. Parowóz AA20-1 został ukończony 1 stycznia 1935 roku i wysłany do Moskwy w celu jazd próbnych. Niestety, szybko ujawniono poważne wady konstrukcyjne, w tym problemy z uszkodzeniem torów oraz wykolejaniem się na zwrotnicach. Dodatkowo, ze względu na swoje wymiary, parowóz nie mieścił się w obrotnicach i lokomotywowniach.

W wyniku tych problemów, eksploatacja AA20-1 została wkrótce wstrzymana, a projekt ostatecznie porzucony. Prototyp został zezłomowany w 1960 roku.

Bibliografia

  • W.A. Rakow, Łokomotiwy otieczestwiennych żeleznych dorog 1845-1955, Moskwa 1995.

Linki zewnętrzne

Zdjęcia i opisy w języku angielskim dostępne są pod adresem: Skyrocket.

Kategoria: Lokomotywy parowe eksploatowane w Związku Radzieckim
Kategoria: Parowozy o układzie osi 2G2