Tonacja a-moll
Tonacja a-moll jest oparta na skali molowej, z toniką na dźwięku a. Gama a-moll w odmianie naturalnej składa się z dźwięków: a, h, c, d, e, f, g. W zapisie tonacji a-moll, podobnie jak w C-dur, nie występują znaki przykluczowe. Równoległą gamą durową jest C-dur, a jednoimienną durową – A-dur.
Akord a-moll
Akord a-moll składa się z trzech dźwięków: pierwszy (a), trzeci (c) i piąty (e) stopień gamy a-moll.
Odmiany a-moll
Odmiana harmoniczna
W odmianie harmonicznej gama a-moll zawiera podwyższony VII stopień:
- a, h, c, d, e, f, gis, a
Odmiana dorycka
Odmiana dorycka ma podwyższone VI i VII stopnie w stosunku do gamy naturalnej:
- a, h, c, d, e, fis, gis, a
Wybrane dzieła w tonacji a-moll
- Wolfgang Amadeus Mozart – Rondo a-moll, KV 511
- Niccolò Paganini – Kaprys nr 24
- Ernest Bloch – Koncert a-moll
- Piotr Czajkowski – Trio fortepianowe
- Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy
- Edvard Grieg – Koncert fortepianowy
- Robert Schumann – Koncert fortepianowy
- Jean Sibelius – IV Symfonia
- Ludwig van Beethoven – Bagatela a-moll
Wybrane piosenki w tonacji a-moll
- Lionel Richie – Hello
- Taylor Swift – Look What You Made Me Do
- R.E.M. – Losing My Religion
- Ariana Grande – No Tears Left to Cry
- Twenty One Pilots – Nico and the Niners
- Red Hot Chili Peppers – Dani California