Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

95 tez

95 Tez Marcina Lutra

95 tez (niem. 95 Thesen) to dokument opublikowany przez Marcina Lutra 31 października 1517 roku w Wittenberdze. Tezy miały na celu rozpoczęcie publicznej debaty na temat odpustów i reformy Kościoła rzymskokatolickiego. Praktyka sprzedaży odpustów, która była szeroko stosowana przez duchowieństwo, stała się głównym powodem konfliktu.

Konflikt wokół odpustów

Odpusty były sprzedawane, aby sfinansować budowę kościoła Św. Piotra w Rzymie oraz spłatę długów. Wierzyło się, że nadmiar zasług Jezusa Chrystusa i świętych mógł być wykorzystany przez innych w celu uzyskania zbawienia. Jednakże odpusty sprzedawane za pieniądze nie prowadziły do prawdziwej pokuty.

Dominikanin Johann Tetzel, znany ze swojego jarmarcznego stylu sprzedaży, stał się symbolem tych nadużyć. Luter, sprzeciwiając się takim praktykom, ogłosił swoje 95 tez, wzywając do dyskusji nad tymi kwestiami. Dzięki wynalazkowi druku, tezy szybko rozprzestrzeniły się po Niemczech i Europie.

Wybrane Tezy

  • Teza 1: „Gdy Pan nasz Jezus Chrystus rzecze: pokutujcie, to chce, aby całe życie wiernych było nieustanną pokutą.”
  • Teza 21: „Mylą się kaznodzieje odpustowi twierdząc, że przez odpust papieski człowiek staje się wolny od wszelkiej męki i zbawiony.”
  • Teza 36: „Każdy chrześcijanin, który za grzechy żałuje prawdziwie, ma i bez listu odpustowego zupełne odpuszczenie kary i winy.”
  • Teza 43: „Należy pouczać chrześcijan, że ten, kto daje ubogiemu, lepiej czyni, niż kupując odpusty.”
  • Teza 62: „Istotny skarb Kościoła to święta Ewangelia chwały i łaski Bożej.”
  • Teza 94: „Należy upominać chrześcijan, aby usiłowali iść za Chrystusem przez krzyż, śmierć i piekło.”
  • Teza 95: „I byli pewni, że raczej cierpieć, niż używając fałszywego pokoju, wejść mogą do niebios.”

Podsumowanie

95 tez Marcina Lutra stały się punktem zwrotnym w historii Kościoła i zapoczątkowały ruch reformacyjny, który wpłynął na dalszy rozwój protestantyzmu. Luter, krytykując nadużycia związane z odpustami, zwrócił uwagę na potrzebę prawdziwej pokuty i zmiany w praktykach religijnych.