Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

55 Samodzielna Eskadra Bombowa

Chcę dodać własny artykuł

55 Samodzielna Eskadra Bombowa

55 Samodzielna Eskadra Bombowa, wcześniej znana jako 24. Eskadra Lotnicza, została sformowana w Krakowie i przeniesiona do Lidy w 1928 roku, gdzie weszła w skład 5. Pułku Lotniczego. W 1939 roku eskadra brała udział w walkach wrześniowych jako część Brygady Bombowej.

Okres Pokoju

Po przeniesieniu do Lidy, eskadra była wyposażona w samoloty Potez XV i osiągnęła gotowość organizacyjną w 1929 roku. Odbywała regularne szkolenia i ćwiczenia, w tym na Pustyni Błędowskiej oraz w poligonach wojskowych. W 1936 roku zmodernizowano samoloty do Potez XXV, a w 1937 roku do PZL-23 Karaś.

  • W 1938 roku eskadra brała udział w ćwiczeniach wojskowych i demonstracyjnych lotach przy granicy polsko-litewskiej.
  • W maju 1938 roku uczestniczyła w ćwiczeniu dywizjonowym, bombardując cele wojskowe.

Mobilizacja i Kampania Wrześniowa

W wyniku mobilizacji w sierpniu 1939 roku, eskadra została przekształcona w 55 Samodzielną Eskadrę Bombową. Po przylocie do Marynina, eskadra rozpoczęła działania bojowe w kampanii wrześniowej.

  • 1 września 1939 roku eskadra bombardowała stacje kolejowe i wytwórnię samolotów w Białej Podlaskiej.
  • 3 września przeprowadzono rozpoznanie i bombardowanie kolumny pancernej w okolicach Radomska.
  • Od 5 do 10 września eskadra prowadziła intensywne działania rozpoznawcze i bombardujące, w tym ataki na niemieckie jednostki w rejonie Łodzi i Ostrowi Mazowieckiej.

Wypadki Lotnicze

W trakcie działalności eskadry miały miejsce incydenty lotnicze, w tym:

  • 10 grudnia 1929 – śmierć sierż. pil. Józefa Ćwiklińskiego podczas lotu służbowego.
  • 5 maja 1938 – zderzenie dwóch samolotów „Karaś”, które skończyło się uratowaniem załóg.
  • 10 lipca 1939 – wypadek, w którym zginęli kpr. pil. Józef Wrona i mł. m. wojsk. Witold Jaroszewicz.

Podsumowanie

55 Samodzielna Eskadra Bombowa odegrała istotną rolę w lotnictwie polskim II Rzeczypospolitej, biorąc udział w licznych szkoleniach i manewrach, a także w walkach we wrześniu 1939 roku. Pomimo licznych wypadków, załogi wykazywały się profesjonalizmem i odwagą w obliczu wroga.