Do 10 stycznia 2025 roku trwa proces zgłaszania uwag do projektu Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Zarząd Transportu Publicznego postanowił wydłużyć okres konsultacji, aby mieszkańcy mieli szansę na zapoznanie się z nowymi propozycjami wprowadzonymi przez władze miasta.
Konsultacje i Opinie Mieszkańców
Od 19 listopada mieszkańcy przez blisko dwa tygodnie mogli wypełniać ankietę przedkonsultacyjną. A od 29 listopada rozpoczęły się formalne konsultacje społeczne. W efekcie miasto zaprezentowało nowy projekt zasad funkcjonowania SCT, który ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2025, obejmując jedynie przyjezdnych. Mieszkańcy Krakowa, którzy opłacają tu podatki, będą mieli inne przywileje. Nawet jeśli ich pojazdy nie spełnią wymogów technicznych SCT, będą mogli poruszać się nimi po mieście bez żadnych ograniczeń do 1 lipca 2030 roku.
Warunki dla Pojazdów Przyjezdnych
W przypadku pojazdów spoza Krakowa, które nie spełnią wymogów, wprowadzono okres przejściowy, trwający do 30 czerwca 2028 roku. W tym czasie wjazd takich aut będzie możliwy po uiszczeniu opłaty emisyjnej wynoszącej 2,50 zł za godzinę, 20 zł za dzień i 500 zł za miesiąc. Początkowe wymagania dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym (w tym LPG) to rok produkcji co najmniej 2005 lub norma emisji nie niższa niż Euro 4. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla wymagany będzie rok produkcji od 2014 lub norma Euro 6. Z dniem 1 lipca 2030 roku oczekiwane normy dla diesli zostaną zaostrzone: pojazdy będą musiały odpowiadać wymaganiom co najmniej normy Euro 6dT i być produkowane po 2018 roku.
Zakres Nowej Strefy Czystego Transportu
Dokumentacja projektu wskazuje, że nowa strefa obejmie niemal całe miasto, z wyjątkiem terenów na wschód od drogi ekspresowej S7, w tym Kombinatu oraz znajdujących się w pobliżu obszarów. Strefa nie będzie obejmować kluczowych dróg do obwodnicy autostradowej, takich jak ulica Zakopiańska, ale również Aleja 29 Listopada oraz ulica Wielicka, co ma na celu zapewnienie dostępu do istotnych miejsc, takich jak szpitale czy parkingi Park&Ride. Taki kompromis pozwala zminimalizować niedogodności dla mieszkańców i lokalnych firm, nie tracąc przy tym z oczu kluczowego celu SCT – poprawy jakości powietrza w Krakowie.
Szczególne Wyjątki i Ułatwienia
W projekcie uwzględniono także szczególne przypadki. Pojazdy zabytkowe będą mogły wjeżdżać do SCT przez maksymalnie 50 dni w roku. Do 30 czerwca 2028 roku przewidziano też zwolnienia dla organizacji non-profit działających na terenie Krakowa oraz dla pojazdów służbowych ważnych instytucji państwowych. Każdy pojazd, który dysponuje kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami, będzie zwolniony z wymogów SCT, co jest istotne dla zapewnienia dostępności.
Ważne Szczegóły Konsultacji
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zaprasza mieszkańców do aktywnego udziału w konsultacjach. Umożliwia to wypełnienie ankiety dostępnej pod adresem forms.office.com/e/sYemMhfD1X oraz zaprasza na otwarte spotkanie, które odbędzie się w czwartek, 9 stycznia 2025 roku o godzinie 17:00, w połączonych salach Lea i Kupieckiej Urzędu Miasta Krakowa, przy placu Wszystkich Świętych 3–4. To doskonała okazja dla mieszkańców, aby wyrazić swoje opinie i wpływać na ostateczny kształt strefy, które ma znaczenie dla przyszłości transportu w Krakowie.