W wyniku najnowszego badania „Świąteczny Koszyk Zakupowy ASM SFA 2024” dowiadujemy się, że zestaw najczęściej kupowanych produktów świątecznych zdrożał o 4,58 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Raport ukazuje, w jakiej sieci handlowej zrobimy najtańsze zakupy przedświąteczne oraz które artykuły wzrosły w cenie najbardziej. Zaskakujące jest, że są i takie sieci, gdzie wydamy na świąteczne zakupy mniej niż przed rokiem.
Ceny w GUS A Koszyk Świąteczny
Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w skali roku w październiku 2024 o 5 proc., a w listopadzie o 4,6 proc. W tym samym czasie wartość koszyka zakupowego ASM SFA wzrosła o 4,58 proc. w porównaniu do grudnia 2023. Diabeł tkwi jednak w szczegółach – różnice cenowe z pewnością zależą od konkretnych sklepów oraz produktów.
Jakie Sieci Najbardziej Zdzierają?
W tym roku najwyższe rachunki za świąteczne zakupy wystawiają dyskonty. Hipermarkety oraz supermarkety plasują się w środku stawki. Jak pokazują dane ASM SFA, średni koszt koszyka produktów wyniósł 271,21 zł. Najtańsze oferty dotyczyły sieci Dino (248,97 zł), Auchan (252,22 zł) oraz Makro Cash & Carry (258,50 zł). Na końcu rankingu znaleźli się Carrefour (282,74 zł), POLOmarket (284,68 zł) oraz Netto (295,06 zł).
Co Drożeje, a Co Stanieje?
Największe podwyżki cen w ciągu roku odnotowano na sokach pomarańczowych (wzrost o 43 proc.), czekoladzie mlecznej (22 proc.) oraz przyprawach, takich jak cynamon (13,87 proc.) i herbata (13,14 proc.). Są także produkty, których ceny spadły: filety śledziowe potaniały o 9,18 proc., a masa makowa z bakaliami o 8,44 proc.
Wzrost Cen Masła – Czy To Już Normą?
Analizując ceny masła, zauważono, że jego wartość wzrosła w większości sieci o około 11 proc. od listopada do grudnia tego roku, a w dwóch sieciach podwyżka sięgnęła nawet 17 proc. Na wzrost cen masła wpływają różne czynniki, takie jak wzmożony popyt świąteczny, wyższe koszty produkcji oraz zmniejszone zapasy mleka na rynku. Nie ma co liczyć na to, że ceny masła spadną poniżej 10 zł za kostkę, jeśli sytuacja na rynku mleczarskim oraz inflacja się nie ustabilizują.
Lidl i Inne Sieci w Czołówce Drożyzny
Kiedy porównano ceny wybranych produktów w różnych sieciach, okazało się, że największe wzrosty cen w ciągu roku odnotowano w Lidlu (16,11 proc.). Nieco niższe podwyżki wystąpiły w Aldi (15,47 proc.) oraz Biedronce (10,56 proc.). Jedynie w Dino (-9,14 proc.) oraz Makro Cash & Carry (-4,96 proc.) ceny spadły. Selgros Cash & Carry zasługuje na wspomnienie, oferując spadek cen o 0,55 proc.
Co Przyniesie Przyszłość? Reasumując
W 2024 roku koszyk podstawowych produktów na świąteczny stół jest średnio droższy o około 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Choć to kolejny wzrost, nie jest on tak drastyczny jak przed rokiem, kiedy zestaw produktów zwiększył się o 13 proc. w stosunku do 2022 roku. Analitycy zauważają, że w przyszłości, w obliczu zmian geopolitycznych oraz rosnących kosztów produkcji, rodzi się pytanie, jak się zmienią zachowania konsumentów. Są zmuszeni poszukiwać oszczędności, ograniczając zakupy czy korzystając z promocji. Tegoroczne święta mogą być nieco mniej obciążające finansowo, ale dla niejednego gospodarstwa domowego zorganizowanie świątecznego stołu nadal będzie sporym wyzwaniem – komentuje Kamil Kruk z ASM SFA.
W ramach „Badania i Raportu Koszyk Zakupowy 2024” przeanalizowano ceny 35 produktów kojarzonych ze świętami, co pozwoliło na porównanie wartości koszyka na te okoliczności w 2024 roku w 13 różnych sieciach handlowych.