Wzrost cen masła nabiera tempa. Od początku roku średnia cena tego produktu wzrosła o 2 proc., natomiast w porównaniu do zeszłego roku już 31,8 proc. Promocje nie przynoszą ulgi, stają się coraz mniej korzystne dla konsumentów. Obecnie najtańsze masło można znaleźć w dyskontach oraz supermarketach.
CENY MASŁA NA WZROŚCIE
Z raportu Hiper-Com Poland wynika, że ceny masła od stycznia do początku listopada 2023 roku wzrosły średnio o 2 proc. w ujęciu rocznym. Największe podwyżki odnotowano w supermarketach (8,4 proc. r/r), sieciach cash&carry (7,2 proc. r/r) i sklepach typu convenience (5,5 proc. r/r). W hipermarketach i dyskontach ceny rosły wolniej, o odpowiednio 7,7 proc. i 4,8 proc. r/r.
WYSOKIE CENY I SPADAJĄCE PROMOCJE
Największy wzrost cen masła widać w porównaniach miesięcznych. W sierpniu cena wzrosła o 29,3 proc. r/r, we wrześniu o 30,1 proc. r/r, w październiku o 32,2 proc. r/r, a w listopadzie o 31,8 proc. r/r. Analitycy z UCE RESEARCH przewidują, że tendencja ta będzie kontynuowana. „Na rynku pojawiają się już pojedyncze oferty kostek masła po 10 zł. Przyszłość cen będzie zależała od dynamiki wzrostu kosztów mleka i energii”, informuje dr Krzysztof Łuczak.
Ekspert dodaje, że cena 10 zł za kostkę masła może stać się rzeczywistością już w pierwszej połowie 2025 roku.
ŚWIĄTECZNY KOSZT I OGRANICZONE PROMOCJE
Zmniejszona produkcja mleka wpływa na rekordowe ceny produktów mlecznych na Europejskiej Giełdzie EEX, co jest silnym impulsem do wzrostu cen masła. W okresie od stycznia do początku listopada br. liczba promocji na masło w sklepach spadła o 13,8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Największy spadek dotknął sieci cash&carry (-24,8 proc.), supermarkety (-23,4 proc.) oraz hipermarkety (-17,4 proc.). Wyjątkowo, dyskonty zwiększyły liczbę promocji o 8,9 proc. r/r.
Przed nami okres świąteczny, który może dodatkowo podnieść ceny. „Sezonowy wzrost popytu przed świętami sprawi, że ceny masła na końcu roku pozostaną na wysokim poziomie”, zauważa Julia Pryzmont. Stabilizacja lub niewielkie obniżki mogą nadejść dopiero na początku 2025 roku z powodu spadku popytu.
PERSPEKTYWY CENOWE
W dłuższej perspektywie, przyszłość cen masła będzie uzależniona od globalnych czynników, takich jak ceny mleka, energia i inflacja. Konsumenci będą musieli bardziej uważnie monitorować oferty promocyjne, aby minimalizować skutki rosnących kosztów.
Źródło/foto: Polsat News