Policjanci z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą w Brzesku, kontynuując śledztwo w sprawie oszustwa, w które wmieszała się 36-letnia kobieta z powiatu brzeskiego, współpracując z łódzkimi funkcjonariuszami, zatrzymali na terenie Łodzi 21-letnią obywatelkę Ukrainy. Kobieta ta doprowadziła do utraty ponad 90 tysięcy złotych przez poszkodowaną przy udziale innych oszustów.
SPOSÓB DZIAŁANIA OSZUSTÓW
Brzescy policjanci, analizując zgromadzone dowody, ustalili, że 21-letnia zatrzymana kobietę wykorzystała swój rachunek bankowy do przetransferowania części pieniędzy z procederu oszustwa. Po wpływie gotówki na jej konto, podejrzana zrealizowała szereg wypłat w bankomatach. Aresztowana 26 sierpnia br. usłyszała zarzuty oszustwa, a prokurator zdecydował o zastosowaniu środków zapobiegawczych, w tym dozoru Policji i zakazu opuszczania kraju, co wiązało się z zatrzymaniem jej paszportu. Za to przestępstwo grozi jej kara do 8 lat więzienia.
ROZWÓJ SPRAWY I OSTRZEŻENIE PRZED OSZUSTAMI
Sprawa ma aktualnie charakter rozwojowy. Funkcjonariusze nadal identyfikują kolejne osoby zaangażowane w przestępczy proceder i nie wykluczają kolejnych zatrzymań. Apelujemy o szczególną ostrożność wobec oszustów podszywających się pod Policję czy pracowników banków! Numery telefonów publikowane na stronach internetowych różnych instytucji mogą zostać wykorzystane przez przestępców w tzw. spoofingu. Uważaj na nieznane połączenia, które identyfikują się jako kontakt z instytucjami lub służbami publicznymi.
TECHNIKI OSZUSTÓW
Spoofing to technika, w której wykorzystuje się oprogramowanie do ingerencji w numery telefoniczne dzwoniących. Oszuści mogą wprowadzić numer, który wyświetli się na telefonie odbierającego, co często prowadzi do mylnego wrażenia, że dzwoni np. Policja. Tego rodzaju oszustwa są niebezpieczne i mogą prowadzić do utraty czujności ofiary.
JAK REAGOWAĆ NA PODEJRZANE POŁĄCZENIA
Na co zwrócić uwagę podczas rozmów telefonicznych?
- Zagraniczny akcent lub błędy językowe.
- Emocjonalny ton rozmówcy, groźby i naglące prośby.
- Presja czasowa i konieczność podejmowania natychmiastowych decyzji.
- Prośby o dane osobowe lub inne wrażliwe informacje.
JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED OSZUSTWAMI TELEFONICZNYMI?
Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą uchronić Cię przed oszustami:
- Nie podejmuj zdecydowanych kroków pod wpływem emocji.
- Jeśli rozmowa wydaje się podejrzana, rozłącz się natychmiast. Warto zastosować zasadę 30 sekund – poczekaj chwilę przed oddzwonieniem.
- Samodzielnie wprowadź numer telefonu instytucji, z którą rzekomo rozmawiałeś, aby potwierdzić, czy kontakt był rzeczywiście inicjowany przez nich.
- Poinformuj o podejrzanym telefonie osoby, którym ufasz, np. rodzinę lub przyjaciół.
- Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości oraz błędy językowe.
- Nie podawaj swoich wrażliwych danych, haseł ani kodów autoryzacyjnych.
- Unikaj instalacji jakichkolwiek aplikacji na namowę innej osoby.
- Nie wypłacaj pieniędzy ani nie wykonuj przelewów na polecenie dzwoniącego.
Źródło: Polska Policja