W wywiadzie dla Interii, Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa, wyjaśnia kontrowersje dotyczące nagród dla wiceprezydentów w obliczu problemów finansowych miasta. Zapowiada także poszukiwania źródeł finansowania oraz wprowadzenie Strefy Czystego Transportu, mimo licznych głosów sprzeciwu, a także omawia rolę swoich partyjnych kolegów w lokalnym magistracie.
PREZYDENT CZY SZEF PARTII?
Dawid Serafin zapytał Miszalskiego, w jakiej roli czuje się bardziej, czy jako prezydent miasta, czy lider Platformy Obywatelskiej. Na to pytanie prezydent odpowiedział zdecydowanie, podkreślając, że pełni funkcję prezydenta, której poświęca większość swojego czasu. Wizja rozwoju miasta jest dla niego priorytetowa. Miszalski dodaje, że choć rzeczywiście szefuje regionalnym strukturalnym PO, to jego relacje z partyjnymi kolegami nie wpływają na zarządzanie miastem.
FUNDUSZE I KONKURSY
Prezydent stanowczo zaprzecza, jakoby centralne struktury partii wpływały na decyzje w Krakowie. Ileż razy w Warszawie stara się o fundusze z Krajowego Planu Odbudowy czy dotacje ministerialne, to część jego obowiązków. W kontekście obsady stanowisk przez partyjnych kolegów, Miszalski uspokaja, że konkursy na kierownicze stanowiska odbywają się zgodnie z zasadami, a wybrane osoby często posiadają odpowiednie kwalifikacje, co nie oznacza, że wszyscy członkowie PO mieli takie samo powodzenie w aplikacjach o te posady.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA FINANSE
W rozmowie padły pytania o wzrost zadłużenia miasta, do którego przyznaje się jedynie częściowa odpowiedzialność jego poprzedników, w tym Jacka Majchrowskiego, zarówno za zadłużenie, jak i za strategię w zakresie inwestycji. Miszalski utrzymuje, że obecny dług jest efektem wielu skomplikowanych procesów oraz zmian zewnętrznych, a jego kadencja ma na celu poprawę sytuacji finansowej Krakowa.
NADZIEJE NA BUDOWĘ METRA
Jednym z kluczowych tematów poruszanych w wywiadzie jest budowa metra w Krakowie. Prezydent przyznał, że realizacja projektu może być opóźniona przez konieczność uzyskania decyzji środowiskowej. Mimo że mieszkańcy od lat czekają na tę inwestycję, Miszalski obiecuje, że będzie działać w tej sprawie, jednak nie jest w stanie określić konkretnego terminu rozpoczęcia robót.
REAKCJA NA GŁOSY MIESZKAŃCÓW
Mimo wielu zastrzeżeń mieszkańców, prezydent zapowiada wprowadzenie Strefy Czystego Transportu, argumentując, że jest to nie tylko jego obietnica wyborcza, ale również wymóg ustawowy. Mimo konsultacji społecznych, które mogły wzbudzić obawy o kształt strefy, prezydent podtrzymuje przekonanie o jej konieczności, podkreślając, że zmiany są konieczne dla poprawy jakości powietrza w Krakowie.
CZASY TRUDNE DLA KRAKOWA
Miszalski przyznaje, że obecne czasy są trudne, a miasto zmaga się z wyzwaniami finansowymi, ale jego celem jest zapewnienie ciągłości inwestycji oraz jakości usług dla mieszkańców. Utrzymuje, że ważne jest zrównoważone zarządzanie budżetem i poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania. Mimo nadchodzących wyzwań, prezydent Krakowa wydaje się być optymistycznie nastawiony na przyszłość i gotowy podejmować trudne decyzje dla dobra miasta.
W obliczu wielu złożonych tematów, które były poruszane podczas wywiadu, przyszłość Krakowa rysuje się jako historia o nadziejach, wyzwaniach i nieustannej pracy na rzecz społeczności lokalnej.
Źródło/foto: Interia