W Austrii z niepokojem obserwuje się rosnący problem analfabetyzmu funkcjonalnego wśród dorosłych mieszkańców. W badaniach przeprowadzonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wykazano, że aż 29% dorosłych ma trudności z rozumieniem nawet prostych tekstów. To niemal dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2012, kiedy wskaźnik wynosił 16%.
Trend niepokojący
Raport Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych (PIAAC), opublikowany we wtorek, ujawnia, że w ciągu ostatniej dekady liczba osób w wieku 16-65 lat, które borykają się z problemami związanymi z umiejętnościami czytania i pisania, niemal się podwoiła. Przerażające jest, że osoby te nie potrafią poradzić sobie z zadaniami, które powinno być w stanie wykonać dziecko po zakończeniu edukacji w szkole podstawowej.
Przyczyny i kontekst
Eksperci wskazują, że nie można obarczać migrantów odpowiedzialnością za te słabe wyniki, co sugerowały niektóre media. Nawet po wyłączeniu z analizy osób, które nie mogły przystąpić do testu z powodu barier językowych, wciąż aż 27% badanych wykazuje niskie kompetencje językowe. Co więcej, nie zauważono istotnych różnic w umiejętnościach czytania między migrantami drugiego pokolenia a osobami bez korzeni migracyjnych.
Stan na lepszym poziomie w matematyce
Mimo niepokojących danych na temat umiejętności czytania,ustrii osiągnęła przyzwoite wyniki w matematyce, z wynikiem 267 punktów, co przewyższa średnią OECD, wynoszącą 263 punkty. Tylko 23% uczestników badania uzyskało w tej kategorii szczególnie słabe rezultaty.
Globalna perspektywa
W nowo wprowadzonej kategorii „adaptacyjne rozwiązywanie problemów” Austriacy osiągnęli 253 punkty, również przekraczając średnią OECD. Na szczycie rankingu znalazły się Finlandia, Japonia i Szwecja. Najniższe wyniki odnotowało Chile, które zajęło ostatnią pozycję we wszystkich badanych kategoriach, a także Portugalia, Litwa, Izrael i Włochy.
Źródło/foto: Interia