W obliczu rosnącej kontrowersji wokół nauczania religii w polskich szkołach, abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski, skierował do wiernych Archidiecezji Krakowskiej list, w którym zdecydowanie krytykuje działania obecnych władz państwowych. Według hierarchy, rząd stara się zredukować liczbę godzin religii w szkołach, co w jego ocenie prowadzi do przedwczesnego zamykania drzwi dla Chrystusa. Abp Jędraszewski zaapelował o czujność i sprzeciw wobec tych zmian, wskazując na nowe wyzwania, takie jak wprowadzenie przedmiotu edukacja zdrowotna.
EDUKACJA CHRZEŚCIJAŃSKA W OBLICZU NOWYCH WYZWAN
W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia abp Jędraszewski nawiązał w swoim liście do tradycji Kościoła, podkreślając, że świadectwo o Chrystusie często wiąże się z cierpieniem i męczeństwem. Hierarcha zauważył, że współczesnym wyzwaniem dla narodu oraz Kościoła jest rozwijanie edukacji katolickiej. Przypomniał, że obecne władze wprowadzają nowe przedmioty, które mogą mieć negatywny wpływ na moralność dzieci, a rodzice mają szczególną odpowiedzialność za prawidłowe wychowanie swoich pociech.
JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA W KATOLICKICH PLACÓWKACH EDUKACYJNYCH
Abp Jędraszewski zaznaczył, że potrzeba wsparcia dla katolickich instytucji edukacyjnych jest niezwykle ważna. W archidiecezji funkcjonuje już 53 przedszkola, 27 szkół podstawowych, 13 średnich oraz dwa uniwersytety, a potrzeby związane z kształceniem młodego pokolenia wskazują na konieczność powstawania nowych szkół. Hierarcha podkreślił, że w tych placówkach rodzice powinni mieć pierwszeństwo w decydowaniu o edukacji swoich dzieci.
EDUKACJA ZDROWOTNA W POLSKICH SZKOŁACH
Warto zauważyć, że od roku szkolnego 2025/2026 do programów nauczania ma zostać wprowadzony obowiązkowy przedmiot edukacja zdrowotna. Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej, uczniowie będą uczyć się m.in. o ruchach antyszczepionkowych, rozpoznawaniu dezinformacji oraz aspektach zdrowia seksualnego. Przedmiot ten jest już jednak budzi kontrowersje, a zdaniem Konferencji Episkopatu Polski, może być sprzeczny z konstytucją.
Ministra edukacji Barbara Nowacka broni wprowadzenia edukacji zdrowotnej, przekonując, że jest ona niezwykle potrzebna polskiej młodzieży, a jej celem jest edukacja na temat zdrowia fizycznego i psychicznego. Czas pokaże, jakie skutki przyniosą te zmiany, ale jedno jest pewne: debata na temat edukacji w Polsce nabiera coraz bardziej dramatycznego charakteru.
Obserwując to wszystko, można tylko zadać pytanie: co dalej z wartościowym kształceniem w polskich szkołach? Jak długo jeszcze będzie trwał ten napięty dialog między różnymi kierunkami edukacyjnymi, które mają wpływ na przyszłość młodego pokolenia?