Wiadukty i tunele, jako bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe na torach kolejowych, przyczyniają się do poprawy płynności ruchu drogowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa jego uczestników. Obecnie na liniach zarządzanych przez PKP PLK w budowie znajduje się 92 takich obiektów, a to nie koniec planów inwestycyjnych.
Kierowcy a Przejazdy Kolejowe
Kierowcy rzadko są zwolennikami przejazdów kolejowych, szczególnie w miejscach, gdzie tory krzyżują się z ruchliwymi drogami. Zamknięcie rogatek często oznacza dla nich długie oczekiwanie, co prowadzi do tworzenia się korków. Dodatkowo, w niektórych lokalizacjach przejazdy są również problematyczne dla pieszych i rowerzystów, szczególnie tam, gdzie jedyną możliwością dotarcia na drugą stronę torów jest przejście przez te punkty.
Korzyści z Budowy Tuneli i Wiaduktów
Rozwiązaniem na te trudności jest budowa tuneli pod torami lub wiaduktów nad nimi. Takie inwestycje eliminują konieczność zatrzymywania się przed torami, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pasażerów pociągów. Koszty oraz czasu potrzebnego na realizację takich projektów są niewątpliwie znaczące, ale dzięki pozyskiwaniu funduszy budowy są realizowane.
– W tej chwili realizujemy budowę 92 obiektów. W planach na lata do 2027 przewidujemy dodatkowe 117, co łącznie daje 209 nowych wiaduktów – informuje Tomasz Łotowski z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Teren Budowy i Przygotowania
W budowie są obecnie 92 dwupoziomowe skrzyżowania na liniach PKP PLK, które możemy podzielić na wiadukty drogowe, gdy droga przebiega nad torami, oraz wiadukty kolejowe i tunele drogowe, gdy tory znajdują się powyżej drogi. Takie rozwiązania znacząco przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa, eliminując ryzyko wjazdu pod nadjeżdżający pociąg. W przypadku linii o maksymalnych prędkościach 160 km/h i wyższych budowa takich obiektów jest obligatoryjna.
Na chwilę obecną w 43 przypadkach zakończenie prac przewidziane jest na rok 2024, przy czym najwięcej obiektów buduje się w województwie dolnośląskim. W 2025 roku planowane jest oddanie kolejnych 38 wiaduktów i tuneli, a w 2026 roku 11. Liczba projektów do realizacji rośnie, co przynosi nadzieję na jeszcze większe usprawnienie i bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.
Inwestycje w Przyszłość
Wśród przedsięwzięć, dla których prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły, na 2025 rok przewidziano 13 nowych wiaduktów i tuneli. Rok 2026 ma być szczególnie intensywny, z planowaną finalizacją aż 57 obiektów. Oczekuje się, że w 2027 roku ukończonych zostanie kolejnych 47 obiektów, a liderem regionem zajmującym się tymi inwestycjami będzie województwo pomorskie.
– Tego typu budowy są realizowane w ramach projektów modernizacyjnych. Wiadukty są istotnym elementem większych przedsięwzięć, a ich koszty wliczają się w całkowite wydatki projektów – podkreśla Tomasz Łotowski.
Wsparcie dla Przebudowy
Co więcej, PKP PLK czeka na propozycje od samorządów i zarządców dróg w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych”. Istnieje tu możliwość likwidacji istniejących przejazdów i budowy w zamian nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
Budżet przeznaczony na dofinansowanie tego projektu wynosi 861 mln zł, a nabór wniosków do pierwszego etapu już ruszył. PKP PLK podkreśla, że dzięki współpracy z samorządami powstały już bezkolizyjne skrzyżowania w różnych miejscach, takich jak Dąbrowa Górnicza czy Gdynia, co potwierdza, że współpraca ta przynosi wymierne korzyści wszystkim uczestnikom ruchu.