Dzisiaj jest 11 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Kraków pod ostrzałem hakerów. Pasażerowie w obliczu zagrożenia danych

Strona internetowa krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz systemy sprzedaży biletów przestały działać. Jak potwierdziła Interia, z kont pasażerów zniknęły aktywne bilety miesięczne. Dodatkowo, istnieje ryzyko zagrożenia danych osobowych pasażerów oraz pracowników, co skłoniło ich do zalecenia zastrzeżenia numeru PESEL. Przyczyną tej sytuacji jest atak hakerski przeprowadzony przez międzynarodową grupę przestępczą.

Chaos w komunikacji miejskiej

Mieszkańcy Krakowa są zdezorientowani, próbując skorzystać z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Rzecznik spółki, Marek Gancarczyk, potwierdził, że doszło do hakerskiego ataku na infrastrukturę MPK. Sytuacja miała miejsce wczesnym rankiem 3 grudnia.

Przedsiębiorstwo wyjaśniło, że atak został przeprowadzony przez międzynarodową grupę, która specjalizuje się w atakach na różne przedsiębiorstwa. Organy ścigania oraz służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo są już zaangażowane w sprawę.

Zagrożone dane osobowe

Oprócz problemów technicznych, pasażerowie oraz pracownicy MPK są zaniepokojeni bezpieczeństwem swoich danych osobowych. Choć spółka zapewnia, że dotychczas nie odnotowano przypadków kradzieży danych, to jednak powiadomiono Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz podesłano ważne ostrzeżenie dla osób, które pozostawiły swoje dane w systemie MPK. Przedsiębiorstwo apeluje o czujność w kwestii podejrzanych wiadomości i telefonów oraz sugeruje zastrzeżenie numeru PESEL.

Przewoźnik w kryzysie

Przestępcy najwyraźniej dążyli do sparaliżowania funkcjonowania miejskiej komunikacji w Krakowie. Mimo to MPK zapewnia, że zajezdnie oraz stacje obsługi funkcjonują bez zakłóceń. Klienci nie mają jednak łatwego życia – zauważają, że zakupione bilety okresowe zniknęły z aplikacji mobilnych. W sytuacji kontroli biletów pasażerowie mogą okazać jakiekolwiek potwierdzenie zakupu, również w formie e-maila.

W obliczu problemów ze stroną internetową, przedsiębiorstwo zarekomendowało, aby pasażerowie korzystali z infolinii 12 19 150 jako najszybszej formy kontaktu z MPK.

Źródło/foto: Interia

Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie