Tuż przy polskiej granicy dzieje się coś, co wprawia w osłupienie. Precyzyjnie zorganizowane działania przestępcze sprawiają, że nasi zachodni sąsiedzi zmagają się z jednym z najpoważniejszych problemów ostatnich lat. Alarmujące informacje o wzroście kradzieży pojazdów w Niemczech skłaniają tamtejsze służby do ogłoszenia apelu.
FAKTURY I STATYSTYKI
Z najnowszych danych Federalnego Urzędu Kryminalnego (BKA) wynika, że w 2023 roku zanotowano wyraźny wzrost liczby kradzieży samochodów i maszyn budowlanych w Niemczech. Liczba skradzionych aut osobowych zwiększyła się o 9 procent, sięgając niemal 16 tysięcy zgłoszeń — na poziomie porównywalnym z okresem sprzed pandemii.
Wielką uwagę zwraca również fakt, że kradzieże ciężarówek wzrosły o ponad 48 procent w porównaniu do roku ubiegłego. Zjawisko to dotyka przede wszystkim większych miast, takich jak Berlin czy Hamburg, oraz regionów przygranicznych wschodniej części kraju.
INNOWACYJNE METODY PRZESTĘPCZE
Na czoło działań przestępczych wysuwają się profesjonalne grupy przestępcze, które wykorzystują nowoczesne technologie do obchodzenia systemów zabezpieczeń. Popularnym narzędziem jest tzw. Game Boy Tool, które działa niczym uniwersalny klucz elektroniczny do pojazdów. Wystarczy krótkotrwały kontakt z zamkiem, a drzwi otwierają się i silnik rusza.
Kolejnym problemem są urządzenia wydłużające sygnał radiowy kluczyka w systemach „Keyless Go”. Dzięki nim przestępcy są w stanie ukraść pojazd, nawet gdy kluczyk znajduje się w domu właściciela.
MATERIALNY I EKONOMICZNY WYMIAR NIEDOBORÓW
Kradzieże dotyczą nie tylko luksusowych samochodów, ale również maszyn budowlanych takich jak koparki czy dźwigi. Jak zauważa BKA, sprzęt ten bywa często przemycany do krajów Europy Wschodniej lub demontowany na części i sprzedawany na rynkach zagranicznych. Problem ten potęguje ograniczona liczba wariantów zamków stosowanych przez producentów, co ułatwia otwieranie pojazdów. Klucze do popularnych modeli są dostępne na chińskich platformach sprzedażowych.
Warto zwrócić uwagę, że w 2023 roku straty spowodowane kradzieżami pojazdów w Niemczech wyniosły ponad 312 milionów euro, co odpowiada około 1,3 miliarda złotych. Średnia wartość straty wzrosła o 6 procent w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając wartość ponad 21,4 tysiąca euro na jedno zgłoszenie. Tendencja ta jest szczególnie wyraźna w segmencie luksusowych SUV-ów, które stają się coraz bardziej kuszącym celem dla złodziei.
SKUTKI EKONOMICZNE DLA WŁAŚCICIELI
Wzrost strat z tytułu kradzieży ma opłakane skutki również dla właścicieli pojazdów. W regionach szczególnie dotkniętych tym zjawiskiem muszą oni liczyć się z podwyżkami składek ubezpieczeniowych. Podobna sytuacja czeka operatorów maszyn budowlanych, dla których koszty ubezpieczeń rosną w zastraszającym tempie.
BEZPIECZEŃSTWO A TECHNOLOGIA
Eksperci radzą, aby stosować dodatkowe zabezpieczenia, takie jak mechaniczne blokady czy systemy alarmowe z GPS. Niemiecki Związek Ubezpieczycieli (GDV) podkreśla jednak, że nawet najnowocześniejsze technologie nie zapewniają pełnej ochrony przed kradzieżą.
MIĘDZYNARODOWA WSPÓŁPRACA W ZWALCZANIU PRZESTĘPCZOŚCI
BKA zwraca uwagę na potrzebę intensyfikacji międzynarodowej współpracy w walce z tym problemem. Dzięki akcjom Europolu i Interpolu udaje się skutecznie rozpracowywać przestępcze siatki, jednak problem pozostaje poważnym wyzwaniem. „Profesjonalizm grup przestępczych znacząco utrudnia prowadzenie śledztw” — zaznacza niemiecka instytucja.
To, co dzieje się przy polskiej granicy, staje się niepokojącym sygnałem, który dotyczy nie tylko Niemców, ale i nas, Polaków. Czas, by odpowiednie służby podjęły zdecydowane kroki. Inaczej będzie jeszcze więcej mówienia o kradzieżach, a to nigdy nie jest przyjemny temat.