20 listopada w Sejmie RP miało miejsce pierwsze zebranie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji. Wydarzenie zgromadziło ponad 100 uczestników reprezentujących różnorodne sektory związane z energetyką, transportem zeroemisyjnym oraz nowoczesnymi technologiami z całej Polski.
CELE I WIZJE WSPÓŁPRACY
Spotkanie zespołu miało na celu omówienie istotnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także zacieśnienie współpracy między branżami a ustawodawcą. Przewodniczącym grupy został Artur Łącki, lider zespołu parlamentarnego z Województwa Zachodniopomorskiego. Warto podkreślić, że Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE była jednym z inicjatorów powstania tego zespołu.
ROZWÓJ RYNKU ELEKTRYCZNYCH POJAZDÓW
Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na dynamiczny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Zaznaczył, że inwestycje w nowoczesne technologie oraz rozwój infrastruktury ładowania są kluczowe dla przejścia na transport zeroemisyjny. Gryszczuk podkreślił, że polskie technologie firmy z Zgorzelca są gotowe, aby wspierać tę transformację.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TRANSPORTU
Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności wskazał na konieczność harmonizacji działań w kierunku zrównoważonego rozwoju. Podkreślił, że współpraca jest kluczowa do realizacji postawionych celów, a wsparcie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest niezbędne dla przyszłości gospodarki oraz działań na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi.
Ważnym punktem debaty było wystąpienie Tadeusza Krupińskiego z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, który zaprezentował wizję nowego modelu polskiego systemu energetycznego. Krupiński zaznaczył, że współpraca między sektorami jest kluczowa dla osiągnięcia wspólnych celów, podkreślając potrzebę skoncentrowania zagadnień energetycznych w dedykowanym ministerstwie.
TRANSPORT PUBLICZNY I EKSPLORACJA MOŻLIWOŚCI
Piotr Śladowski z firmy Pilea mówił o pilnej konieczności elektryfikacji floty transportu miejskiego, podkreślając, że autobusy elektryczne to już nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Zwrócił uwagę na potrzebę wsparcia ze strony rządu, aby móc rozwijać firmę i sprostać nowym wyzwaniom.
Dr Magdalena Lazarek zwróciła uwagę na kwestie kadrowe, mówiąc o konieczności odpowiedniego przygotowania pracowników w obliczu wzrostu sektora energii odnawialnej i elektromobilności. Podkreśliła, że niezbędne jest inwestowanie w edukację i szkolenia. Natalia Kaczmarek dodała, że regulacje muszą gonić rozwój technologiczny, aby nie hamować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekonomiczne i ekologiczne.
LOKALNE INICJATYWY I INFRASTRUKTURA SERWISOWA
Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie zaznaczył rolę lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy związanych z zrównoważonym transportem. Mateusz Gawroniak, przedstawiciel serwisów dla elektrycznych aut, podkreślił znaczenie adekwatnej infrastruktury serwisowej w przyspieszaniu adaptacji pojazdów elektrycznych.
W imieniu samorządów Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza, wskazał na potrzebę uruchomienia funduszy dla miast, podkreślając, że istnieją przygotowane projekty w zakresie transformacji energetycznej. Gryszczuk dodał: „e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach, to szansa na nowoczesną ofertę turystyczną.”
Przed i po spotkaniu, na zewnątrz Sejmu, zaprezentowano elektryczne pojazdy polskiej produkcji, e-VanPL oraz autobus PILEA, co stanowiło znakomitą okazję dla parlamentarzystów, aby zobaczyć potencjał tkwiący w polskich przedsiębiorcach elektromobilności.
Dyskusje toczyły się w atmosferze zaangażowania oraz nadziei na rozwój, a uczestnicy, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnymi siłami mogą zdziałać wiele w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz innowacji w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Anna Garwolińska
602 260 026
a.garwolinska@glaubicz.pl
Źródło informacji: GGC