Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ujawnia szczegóły nowej edycji programu dofinansowania zakupu elektrycznych samochodów, znanej jako „Mój elektryk 2.0”. Program ten ma być konsultowany, a na realizację dopłat przeznaczone zostaną środki z Krajowego Planu Odbudowy w wysokości przekraczającej 1,6 miliarda złotych.
NOWE MOŻLIWOŚCI DLA KUPUJĄCYCH
Projekt programu, który został już przedstawiony do konsultacji, obejmuje dofinansowanie zakupu, leasingu i długoterminowego wynajmu aut elektrycznych. W poprzedniej edycji programu, która zakończyła się wypłatą 960 milionów złotych, teraz dostępnych będzie prawie dwa razy więcej środków.
CELE I FINANSOWANIE PROGRAMU
„Mój elektryk 2.0” będzie współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, który przyznał na ten cel kwotę 373 milionów 750 tysięcy euro. Program ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmniejszenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie.
Zgodnie z nowymi ustaleniami, można uzyskać wsparcie sięgające 40 tysięcy złotych na pojazd kategorii M1. W tej kwocie uwzględnione są różne bonusy, w tym za trwałe zezłomowanie starego pojazdu spalinowego oraz dodatkowe wsparcie dla osób o niskich dochodach.
SZCZEGÓŁOWE KWOTY DOPŁAT
Osoby prywatne będą mogły liczyć na dotację w wysokości 18,750 tys. złotych, którą można zwiększyć o 10 tysięcy złotych za zezłomowanie starego auta, jeśli było ono w posiadaniu co najmniej od 3 lat i nie zostało zezłomowane przed 1 lutego 2020 roku. Dodatkowo, dla osób z rocznym dochodem nieprzekraczającym 120 tysięcy złotych dostępne będzie 11,250 tys. złotych. Łącznie maksymalne wsparcie wynosi 40 tysięcy złotych.
W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego, podstawowe wsparcie wynosi 30 tysięcy złotych, z możliwością uzyskania dodatkowych 10 tysięcy złotych za zezłomowanie starego pojazdu.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z PROGRAMU?
Program dedykowany jest osobom fizycznym oraz przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Należy jednak pamiętać, że cena nowego elektryka nie może przekraczać 225 tysięcy złotych brutto.
Fundusz przypomina, że zgodnie z zapisami z Brukseli, ogłoszenie programu ma odbyć się do końca 2024 roku. Wypłata 25 procent wsparcia planowana jest do II kwartału 2025 roku, natomiast pozostałe 75 procent zostanie zrealizowane do II kwartału 2026 roku.
W obliczu rosnących kosztów życia i presji inflacyjnej, nowy program wsparcia wydaje się być odpowiedzią na potrzebę poprawy jakości powietrza oraz dostępności ekologicznych środków transportu. Jak widać, zmiany te mogą przynieść zyski zarówno dla środowiska, jak i portfeli kierowców.