Rosyjskie tankowce gromadzą się u wschodnich wybrzeży Federacji Rosyjskiej, co świadczy o znaczących trudnościach Moskwy w sprzedaży skroplonego gazu ziemnego (LNG). Problemy te wynikają z sankcji nałożonych przez Zachód, które doprowadziły do wstrzymania współpracy wielu krajów z rosyjskimi firmami. W rezultacie kontrowersyjny projekt Arctic LNG 2, mający na celu umocnienie pozycji Rosji w branży LNG, napotkał poważne przeszkody.
Problemy Transakcyjne i Sankcje
Agencja Bloomberg informuje, że kilka tankowców, w tym Nova Energy, Pioneer i Asya Energy, zostało zmuszonych do cumowania w pobliżu portu Nachodka. Wcześniej statki te załadowywały rosyjski surowiec w terminalu Arctic LNG 2, którego działalność komercyjna została niedawno wstrzymana z powodu problemów z transportem spowodowanych zachodnimi ograniczeniami.
Warto zauważyć, że Nova Energy, Pioneer oraz Asya Energy znalazły się na liście sankcji nałożonych przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone. Projekt Arctic LNG 2 miał z założenia stać się kluczowym elementem rosyjskiej strategii gazowej, planując produkcję niemal 20 milionów ton metrycznych LNG rocznie. Miał być również „flagowym projektem”, umożliwiającym Moskwie zdobycie pozycji lidera na globalnym rynku skroplonego gazu.
Problemy ze Zbytem Surowca
Rosyjskie plany sprzedaży produktów z Arctic LNG 2 były skierowane głównie na rynki azjatyckie. Jednak pod koniec zeszłego roku, w wyniku międzynarodowych sankcji, chińskie i japońskie firmy zawiesiły współpracę. Jeszcze większy cios Rosja otrzymała, gdy Indie, we wrześniu tego roku, ogłosiły, że nie będą nabywać surowca od rosyjskiej firmy. Mimo że w sierpniu rozpoczęto wysyłkę z Arctic LNG 2, specjaliści sugerują, że znalezienie nabywców dla rosyjskiego LNG może okazać się wyjątkowo trudne.
Źródło/foto: Interia