Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego odnotowano niepokojący wzrost liczby wypadków drogowych z udziałem kierowców pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. W odpowiedzi na tę sytuację, policja zorganizowała działania pod hasłem „Bezpieczny kierowca ciężarówki”, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.
POLICJA W DZIAŁANIU
We wtorek, 29 października 2024 roku, funkcjonariusze z Warmii i Mazur przeprowadzili akcję kontrolno-prewencyjną „Bezpieczny kierowca ciężarówki”. W trakcie działań sprawdzano trzeźwość kierowców oraz dokumentację niezbędną do prowadzenia ciężarówek. Policjanci zwracali również uwagę na przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców.
Rezultaty były alarmujące: skontrolowano 829 pojazdów, z czego 403 to ciężarówki o dmc powyżej 3,5 tony. W wyniku tych działań nałożono 136 mandatów, głównie za przekroczenie prędkości, nadmierny tonaż, niewłaściwy stan techniczny pojazdów oraz inne wykroczenia, takie jak używanie telefonu podczas jazdy czy nieprawidłowe wyprzedzanie. Policjanci wyeliminowali również jednego kierowcę, który prowadził po spożyciu alkoholu.
TRAGICZNE INCYDENTY
W ostatnim czasie zdarzenia drogowe z udziałem ciężarówek przybrały na sile. Niestety, tragedie są na porządku dziennym. Oto kilka przykładów wypadków, które miały miejsce:
- 20 maja 2024 roku, na drodze W544 w Mławce, kierowca ciężarówki marki Scania, zjeżdżając na przeciwny pas ruchu, uderzył w inną ciężarówkę. Sprawca zginął na miejscu, a drugi kierowca okazał się być pod wpływem alkoholu.
- 16 lipca 2024 roku, w Olsztynie na ul. Sielskiej, kierowca Mercedesa potrącił kobietę na przejściu dla pieszych. Kobieta nie zdołała przeżyć mimo reanimacji.
- 18 września 2024 roku, na S7 w Pawłowie, doszło do wypadku, w którym ciężarówka najechała na unieruchomiony pojazd, prowadząc do śmierci trzech osób.
- 11 października na DK 16, kierowca ciężarówki marki Man, po najechaniu na osobowy Hyundai, spowodował zderzenie z renault, a następnie wjechał czołowo w Opla, w wyniku czego kierowca opla zmarł.
Często wymienianą przyczyną tych tragicznych zdarzeń jest nadmierna prędkość, która w przypadku pojazdów o dużej masie ma jeszcze większe znaczenie w kontekście drogi hamowania. W 2023 roku kierowcy ciężarówek w tym regionie spowodowali 15 wypadków, w których zginęły 2 osoby, a 18 zostało rannych. Natomiast w roku 2024 liczby te już wzrosły do 17 wypadków, z 4 ofiarami śmiertelnymi i 32 rannymi.
PROBLEM NIEDOZWOLONYCH POSTOJÓW
Niestety, obserwuje się także tendencję do zatrzymywania się pojazdów ciężarowych w miejscach, gdzie jest to zabronione, co stwarza dodatkowe zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Policjanci reagują na takie przypadki, podejmując interwencje wobec kierowców, którzy ignorują przepisy dotyczące postojów.
Działania „Bezpieczny kierowca ciężarówki” to tylko jeden z kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. „Niech to będzie przestroga dla wszystkich kierowców!” – można by pomyśleć, ale wciąż w powietrzu wisi pytanie, kiedy nareszcie dostrzegą to ci, którzy powinni dbać o nasze bezpieczeństwo na drogach.
Źródło: Polska Policja