Dzisiaj jest 22 listopada 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Rozczarowania już na początku – analiza błędów w pisowni wielkich liter

„Czy naprawdę czeka mnie czteroletnia izolacja w domu?” – takie pytanie zadał Mateusz, gdy okazało się, że nie znalazł miejsca w liceum. Młody człowiek zmaga się z poważną niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym. Mimo to, odnosi sukcesy w nauce. Niestety, przedstawione przez jego mamę dokumenty nie zdołały przekonać dyrekcji szkoły.

Rozczarowanie i niedowierzanie

– Byłam w szoku. To był zaledwie początek naszej walki. Dyrektorka nie miała pojęcia o moim synu, nie znała go. Przedstawiłam wszystkie potrzebne dokumenty, ale usłyszałam, że nie będzie mógł przystąpić do matury, ponieważ uznano, że sobie nie poradzi – relacjonuje Barbara Suska, matka Mateusza.

Mateusz był najlepszym uczniem w swojej podstawówce, nikt nie sądził, że kontynuowanie edukacji w liceum stanie się problematyczne. – Mój syn pragnie uczyć się i cieszy się z towarzystwa rówieśników. To mu sprawia radość i satysfakcję – dodaje zmartwiona mama.

Trudności w poszukiwaniach

Barbara obiecała Mateuszowi, że wspólnie poradzą sobie z tą sytuacją, lecz kolejne licea odmawiały przyjęcia. Chłopak porusza się na wózku inwalidzkim i ma trudności z używaniem rąk, jednak korzysta z komputera do pisania.

– Zaproponowano nam nauczanie indywidualne w domu, co oznaczałoby brak kontaktu z innymi dziećmi. Mateusz zapytał mnie pewnego dnia, czy to oznacza, że będzie musiał spędzić cztery lata w domu. Próbowałam go pocieszyć, mówiąc, że zaadoptujemy psa. Niestety, żadne zwierzę nie zastąpi mu bliskich relacji z innymi ludźmi – opowiada Barbara.

Walka o lepsze jutro

Barbara została w tej sprawie sama. Wszelkie instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, oferowały jedynie domowe nauczanie. – Tłumaczono mi, że bariery architektoniczne w szkołach uniemożliwiają przyjęcie Mateusza – mówi matka chłopca.

Obecnie Mateusz uczęszcza do placówki, która dzięki Internetowi znalazła adekwatne dla niego miejsce. Jest to szkoła dla dzieci i młodzieży z niedowidzeniem, która także przyjmuje uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi. Choć wiąże się to z długim dojazdem, zarówno mama, jak i Mateusz zdecydowali się na tę opcję, ponieważ spotkali się z dużą empatią oraz zrozumieniem ze strony kadry. Dyrektorka obiecała, że Mateusz będzie miał możliwość przystąpienia do matury, bo to jego prawo. Nauczyciele są pomocni i gotowi służyć wsparciem – z radością dodaje Barbara.

Nowe możliwości i perspektywy

Mateusz zyskał również możliwość ponownego kontaktu z rówieśnikami. – Relacje z kolegami są niezwykle istotne, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Wspólne interakcje wpływają na rozwój osobowości oraz poczucia własnej wartości. Wykluczenie osób z niepełnosprawnością z grup rówieśniczych może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, w tym obniżonej samooceny i lęku społecznego – tłumaczy Sylwia Jobczyk-Czyżak, psycholog dziecięcy i neurologopeda w Fundacji Kolorowy Świat, która wspiera dzieci z niepełnosprawnościami. Mateusz była kiedyś jej podopiecznym.

– Cieszy mnie, że coraz więcej kampanii i projektów edukacyjnych podejmuje temat uwzględniania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Jednym z przykładów jest kampania „W kontakcie!” organizowana przez Fundację Kolorowy Świat, finansowana z budżetu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Kampania pozytywnych zmian

Fundacja pełni również ważną rolę w pomaganiu wcześniakom w ośrodku Otulinka, który przyjmuje dzieci z całej Polski. Sylwia Jobczyk-Czyżak podkreśla, że często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele kłopotów mogą powodować nieprzemyślane stereotypy, które mogą prowadzić do dyskryminacji. – Mateusz, mimo że porusza się na wózku i ma ograniczoną sprawność rąk, ma do zaoferowania znacznie więcej. Jest towarzyski, otwarty na nowe znajomości oraz pełen entuzjazmu. Wystarczy nawiązać z nim rozmowę – zachęca psycholog. – Może dzięki temu osoba z niepełnosprawnością nabierze pewności siebie i poczuje, że przynależy do grupy.

Podoba Ci się idea wspierania Fundacji Kolorowy Świat? Możesz pomóc przekazując 1,5% swojego podatku.

Jeżeli jesteś rodzicem dziecka z niepełnosprawnością i szukasz terapii dostosowanej do jego indywidualnych potrzeb, Fundacja Kolorowy Świat przychodzi z pomocą. Specjaliści podchodzą do potrzeb każdego dziecka z pełnym zaangażowaniem, oferując diagnozę, pomoc oraz wyznaczając cele terapeutyczne. Zachęcamy do skorzystania z konsultacji, podczas których dowiesz się, jak pomóc swojemu dziecku osiągnąć samodzielność. Sprawdź dostępne formy rehabilitacji: link.

Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie