Dzisiaj jest 25 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Plan lotu

Chcę dodać własny artykuł

Plan Lotu

Plan lotu (ang. flight plan) to dokument zawierający informacje o zamierzonym locie statku powietrznego, składany przez pilota lub operatora do organów kontroli ruchu lotniczego. Wymaga się jego przedłożenia najpóźniej na godzinę przed planowanym wylotem, a w przypadku lotów podlegających wstępnym procedurom – trzy godziny przed odlotem.

Składanie Planu Lotu

Plan lotu musi być złożony przed każdym lotem, w szczególności w następujących przypadkach:

  • Lot z zapewnioną służbą kontroli ruchu lotniczego
  • Lot IFR w przestrzeni niekontrolowanej
  • Lot VFR w przestrzeni niekontrolowanej, gdy zapewniona jest służba informacji powietrznej
  • Lot w obszarze strefy identyfikacji obrony powietrznej
  • Lot z przekroczeniem granicy państwowej (z wyjątkiem strefy Schengen)

Treść Planu Lotu

Plan lotu powinien zawierać następujące informacje:

  • Znaki rozpoznawcze statku powietrznego
  • Rodzaj lotu i przepisy wykonywania
  • Liczba i typ statku powietrznego
  • Wyposażenie wymagane dla lotów kontrolowanych
  • Lotnisko odlotu
  • Przewidywany czas odblokowania
  • Prędkość przelotowa
  • Poziom przelotu
  • Trasa zamierzonego lotu
  • Lotnisko docelowe i przewidywany czas przelotu
  • Lotnisko zapasowe
  • Zapasy paliwa
  • Liczba osób na pokładzie
  • Wyposażenie na wypadek zagrożenia
  • Inne istotne informacje

Zmiany w Planie Lotu

Wszelkie zmiany w planie lotu powinny być zgłaszane jak najszybciej odpowiednim organom. Dotyczy to zwłaszcza zmian dotyczących zapasu paliwa lub liczby osób na pokładzie.

Niezamierzone Zmiany Planu Lotu

W przypadku nieumyślnego odstąpienia od planu lotu, dowódca statku powietrznego powinien:

  • Natychmiast wrócić na wyznaczoną trasę
  • Powiadomić organ o zmianach prędkości powietrznej
  • Podać poprawiony czas przelotu, jeśli różnica przekracza trzy minuty

Zakończenie Planu Lotu

Meldunek o przylocie należy złożyć niezwłocznie po lądowaniu. Jeśli plan był przedstawiony jedynie dla części lotu, odpowiedni meldunek o zakończeniu tej części również musi być przekazany.

Bibliografia

  • Przepisy ruchu lotniczego PL-2