Dzisiaj jest 25 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu

Chcę dodać własny artykuł

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu to istotny obiekt inżynieryjny zlokalizowany nad rzeką Bóbr w Dolnośląskiem. Zbudowany z piaskowca kredowego, jest ważnym punktem na trasie kolejowej.

Historia

Kolej dotarła do Bolesławca w 1845 roku, a jednym z kluczowych zadań była budowa przeprawy przez rzekę Bóbr. Projekt autorstwa pruskiego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela rozpoczęto 18 czerwca 1844 roku. W budowie uczestniczyło ponad 600 pracowników, a całkowity czas realizacji wyniósł dwa lata, kończąc się w lipcu 1846 roku.

W 1945 roku, w wyniku działań wojennych, centralne przęsło wiaduktu zostało wysadzone. Odbudowę zakończono w 1947 roku, przywracając pełną przejezdność. W 2006 roku zamontowano projektory oświetlające obiekt, a w 2009 roku przeprowadzono generalny remont, który obejmował gruntowną konserwację oraz modernizację sieci trakcyjnej, umożliwiając pociągom jazdę z prędkością 160 km/h.

Najważniejsze daty

  • 17.05.1844 – położenie kamienia węgielnego
  • 18.06.1844 – rozpoczęcie budowy
  • 05.07.1846 – zakończenie budowy
  • 01.09.1846 – rozpoczęcie regularnego ruchu pociągów
  • 17.09.1846 – oficjalne otwarcie wiaduktu przez króla Fryderyka Wilhelma IV
  • 10.02.1945 – wysadzenie przęsła przez wojska niemieckie
  • 10.10.2009 – zakończenie generalnego remontu i oddanie obiektu do użytku

Linki zewnętrzne