Dzisiaj jest 25 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Ruch Kulturowy

Chcę dodać własny artykuł

Ruch Kulturowy

Ruch Kulturowy był apolityczną, ponadorganizacyjną strukturą konspiracyjną, utworzoną przez członków Konfederacji Narodu, związanych z pismem „Sztuka i Naród”. Działał w latach 1943–1944.

Geneza

Pomysłodawcą Ruchu Kulturowego był Andrzej Trzebiński, redaktor naczelny „Sztuki i Narodu”. Włodzimierz Pietrzak również odegrał istotną rolę jako kierownik pionu kulturowego. Geneza Ruchu zaczęła się wiosną 1943 roku, a formalny początek miał miejsce w lipcu tego samego roku, kiedy to wydano rozkaz Jerzego Hagmajera. W sierpniu 1943 Ruch liczył około 30 członków.

  • Andrzej Trzebiński – rozstrzelany 12.11.1943 r.
  • Jerzy Schwakopf (ps. „Osmoliński”)

W styczniu 1944 r. zespół redagujący, w skład którego wchodzili m.in. Schwakopf i Tadeusz Sołtan, opracował Deklarację Ruchu Kulturowego, inspirowaną poglądami Trzebińskiego.

Założenia programowe i działalność

Ruch Kulturowy miał na celu gruntowną przebudowę polskiej świadomości kulturalnej. Postulowana rewolucja w kulturze nie zakładała całkowitego odrzucenia tradycji, lecz twórcze jej przekształcenie, oparte na etyce chrześcijańskiej i metodzie uniwersalistycznej.

Ważnym elementem działalności Ruchu było Studium Kultury, prowadzone przez Tadeusza Sołtana, które organizowało samokształcenie i integrację członków. Z kolei Pion Upowszechniania Kultury, kierowany przez Halinę Laskowską, zajmował się wpływaniem na otoczenie poprzez organizację konkursów architektonicznych oraz wieczorów literackich z udziałem znanych twórców.

Ruch Kulturowy wydawał pismo „Sprawy Kultury”, którego redaktorem naczelnym był Tadeusz Sołtan. Ukazał się tylko jeden numer, a drugi nie zdążył się ukazać przed wybuchem powstania warszawskiego.

Dzieje grupy

Ruch Kulturowy cieszył się dużą autonomią w ramach Konfederacji Narodu, jednak dążył do pełnej niezależności, co szczególnie podkreślał Andrzej Trzebiński. Po jego śmierci Jerzy Schwakopf starał się związać Ruch z Biurem Informacji i Propagandy Armii Krajowej. Członkowie Ruchu uczestniczyli w kursach wojennych, ale do całkowitego włączenia w struktury BiP nie doszło z powodu wybuchu powstania warszawskiego.

Bibliografia

  • Małgorzata Bartyzel, „Sztuka i Naród” w Wielkim Teatrze Świata. Dramat i teatr w programie pisma i środowiska „Sztuki i Narodu” 1942-1944, Toruń 2005, s. 53-71.