Dzisiaj jest 21 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Achim von Arnim (pisarz)

Chcę dodać własny artykuł

Achim von Arnim

Carl Joachim Friedrich Ludwig Achim von Arnim (ur. 26 stycznia 1781 w Berlinie, zm. 21 stycznia 1831 w Wipersdorfie) był niemieckim pisarzem i jednym z głównych przedstawicieli romantyzmu heidelberskiego, obok Clemensa Brentano i Josepha von Eichendorffa. Jego najważniejszym dziełem jest powieść Die Kronenwächter.

Życiorys

Achim von Arnim pochodził z arystokratycznej rodziny Arnim. Jego ojciec, baron Joachim Erdmann von Arnim, był pruskim dyplomatą. Po ukończeniu studiów z zakresu prawa i nauk przyrodniczych na Uniwersytecie w Haale, podróżował po Niemczech i zachodniej Europie. Inspirację czerpał od Goethego i Herdera, co skłoniło go do zbierania niemieckich legend i pieśni ludowych.

W 1805 roku wspólnie z Clemensem Brentano opublikował zbiór Des Knaben Wunderhorn, który miał znaczący wpływ na niemiecką kulturę. W 1811 roku, wraz z Adamem Heinrichem Müllerem, założył organizację Christlich-deutsche Tischgesellschaft, promującą pruski patriotyzm.

Arnim był krytykiem racjonalizmu oświecenia i zwolennikiem ograniczenia powszechnej edukacji, aby chronić narodową tożsamość Niemców. Jego twórczość odzwierciedlała idealizację średniowiecza oraz dążenie do zjednoczenia Niemiec.

Dzieła

  • Hollin’s Liebeleben (1802)
  • Ariel’s Offenbarungen (1804)
  • Kriegslieder (1806)
  • Das Knaben Wundernhorn (1806 i 1808; z Clemensem Brentano)
  • Tröst Einsamkeit (1808)
  • Der Wintergarten (1809)
  • Mistris Lee (1809)
  • Armut, Reichthum, Schuld und Buße der Gräfin Dolores (1810)
  • Halle und Jerusalem (1911)
  • Isabella von Ägypten (1812)
  • Schaubühne (1813)
  • Die Kronenwächter (1817)
  • Der tolle Invalide auf dem Fort Ratonneau (1818)
  • Fürst Ganzgott und Sänger Halbgott (1818)
  • Die Gleichen (1819)
  • Die Majoratsherren (1819)
  • Owen Tudor (1820)
  • Landhausleben (1826)
  • Die Päpstin Johanna (1846; opublikowane pośmiertnie)

Podsumowanie

Achim von Arnim był kluczową postacią niemieckiego romantyzmu, której prace miały istotny wpływ na kształtowanie narodowej tożsamości i kultury. Jego twórczość, bazująca na folklorze, odzwierciedlała dążenie do zjednoczenia Niemiec oraz krytykę racjonalizmu oświecenia.