Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu
Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), znane również jako Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej (MPDM), zostały przyjęte przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w Londynie 20 października 1972 roku. Konwencja COLREG zastąpiła wcześniejsze przepisy z 1960 roku i została ratyfikowana przez Polskę 6 maja 1977 roku.
Części Konwencji
- Część A – Postanowienia ogólne: Prawidła 1-3 dotyczą zakresu stosowania konwencji, odpowiedzialności oraz podstawowych definicji.
- Część B – Prawidła wymijania:
- Rozdział I: Zachowanie się statków w różnych warunkach widzialności (Prawidła 4-10).
- Rozdział II: Zachowanie się statków widzących się wzajemnie (Prawidła 11-18).
- Rozdział III: Zachowanie się statków w ograniczonej widzialności (Prawidło 19).
- Część C – Światła i znaki: Prawidła 20-31 określają definicje, widzialność oraz układ świateł i znaków dla różnych typów statków.
- Część D – Sygnały dźwiękowe i świetlne: Prawidła 32-37 definiują sygnały oraz ich zakres stosowania, w tym sygnały wzywania pomocy.
- Część E – Zwolnienia: Prawidło 38 dotyczy jednostek nieobjętych konwencją.
Załączniki
- Załącznik I: Szczegóły techniczne dotyczące rozmieszczenia świateł i znaków.
- Załącznik II: Dodatkowe sygnały dla statków rybackich łowiących blisko siebie.
- Załącznik III: Techniczne szczegóły dotyczące sygnalizacji dźwiękowej.
- Załącznik IV: Sygnały wzywania pomocy.
Przypisy i linki zewnętrzne
Więcej informacji na temat konwencji można znaleźć w dokumentach prawnych oraz na stronach internetowych poświęconych tematyce morskiej.
- Konwencja w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku
- MPZZM w skrócie
Konwencja COLREG stanowi kluczowy element regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa na morzu, mając na celu zapobieganie zderzeniom oraz zapewnienie harmonijnego współżycia jednostek pływających.