„`html
Maciej Gołąb
Maciej Gołąb (ur. 25 października 1952 w Lęborku) to polski muzykolog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2003 roku kieruje Zakładem Muzykologii, a w latach 2015-2020 był dyrektorem Instytutu Muzykologii UWr.
Życiorys
Gołąb ukończył Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku, a w latach 1971-1976 studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorat uzyskał w 1981 roku, a habilitację w 1990. W 1999 roku otrzymał tytuł profesora nauk humanistycznych.
Wykładał historię i teorię muzyki w Instytucie Muzykologii UW oraz jako profesor wizytujący na uniwersytetach w Bloomington i Moguncji. Gołąb jest członkiem rad redakcyjnych kilku czasopism muzykologicznych oraz pełni funkcję redaktora naukowego wydawnictw muzykologicznych.
W 2004 roku za książkę Spór o granice poznania dzieła muzycznego otrzymał Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W 2012 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Jego książki zdobyły liczne nagrody, w tym w 2022 roku za publikację o Mazurku Dąbrowskiego.
Zainteresowania badawcze
Główne obszary zainteresowań badawczych Gołąba obejmują:
- Historię dwudziestowiecznej muzyki modernistycznej
- Metodologię badań muzykologicznych
- Twórczość Fryderyka Chopina i jej recepcję
Gołąb opublikował wiele monografii dotyczących teorii muzyki, a także historii muzykologii. Wśród jego ważniejszych prac znajdują się analizy dotyczące dodekafonii, tonalności w muzyce Chopina oraz historia moderny muzycznej XX wieku.
Książki
Wybrane publikacje Gołąba:
- Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku (1987)
- Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina (1990)
- Muzyczna moderna w XX wieku (2011)
- Mazurek Dąbrowskiego. Muzyczne narodziny hymnu (2021)
Prowadzone doktoraty
Gołąb był promotorem wielu doktoratów w zakresie muzykologii, w tym prac związanych z dodekafonią, twórczością Chopina oraz historią recepcji muzyki.
Podsumowanie
Maciej Gołąb to uznany muzykolog, który znacząco wpłynął na rozwój muzykologii w Polsce. Jego prace badawcze, liczne publikacje oraz działalność akademicka przyczyniły się do wzbogacenia wiedzy o muzyce, zwłaszcza w kontekście modernizmu i Chopina.
„`