Elektoraty partyjne w Polsce nie są w pełni usatysfakcjonowane kandydatami na prezydenta, którzy zostali wystawieni przez ich ugrupowania. Z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research dla Onetu wynika, że niemal jedna trzecia respondentów uważa, iż ich formacja powinna poważnie rozważyć zmianę kandydata. Największe zastrzeżenia wyrażają zwolennicy Trzeciej Drogi oraz Lewicy.
Wyborcy mają wątpliwości
W poniedziałek przedstawiliśmy pierwszą część badania UCE Research: blisko 75% Polaków wie, na kogo odda swój głos w nadchodzących wyborach prezydenckich, które odbędą się 18 maja. Jednak co czwarty wyborca przyznaje, że może zmienić zdanie. Dziś zaprezentujemy kolejne wyniki tego sondażu.
Trzecie pytanie zadane ankietowanym brzmiało: „Czy sądzisz, że kandydat wystawiony przez twoją formację polityczną obecnie nie sprawdza się w roli i czy twoja partia powinna pomyśleć o jego zamianie?”.
Krytyka kandydatów
Okazuje się, że aż 32,4% uczestników sondażu ma negatywną opinię na temat kampanii swojego kandydata, sugerując potrzebę wspomnianej wymiany: 15,5% respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 16,9% „raczej tak”. Większość, bo 55,1%, nie widzi jednak potrzeby zmian — 28,8% osób zaznaczyło „zdecydowanie nie”, a 26,3% „raczej nie”. 12,6% badanych wybrało opcję „trudno powiedzieć”.
Wyniki te mogą budzić zaniepokojenie w sztabach dwóch kandydatów, biorąc pod uwagę partyjne preferencje respondentów. Najmniejsza liczba krytycznych opinii pojawiła się wśród zwolenników Koalicji Obywatelskiej (Rafała Trzaskowskiego), gdzie 22,5% dopuszcza możliwość zmiany kandydata. Znacznie wyższą zaniepokojenie wyrazili sympatycy Konfederacji (Sławomira Mentzena) i Prawa i Sprawiedliwości (Karola Nawrockiego), gdzie odsetek kandydatów oczekujących zmiany wyniósł odpowiednio 33,7% i 36,4%.
Obawy Lewicy i Trzeciej Drogi
Największe niezadowolenie z kampanii oraz skłonność do dyskusji na temat zmiany kandydata dotyczy wyborców Lewicy (Magdalena Biejat) oraz Trzeciej Drogi (Szymon Hołownia), gdzie 40% badanych z tych ugrupowań rozważa możliwość zamiany kandydata.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-10 lutego 2025 roku przy użyciu metody CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1003 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat, a jego wyniki mogą znacząco wpłynąć na dalszą strategię kampanii prezydenckiej.
Źródło/foto: Onet.pl
Jakub Włodek, Dawid Zuchowicz / Agencja Wyborcza.pl